Declaració
de la Societat Catalana de Pedagogia en relació amb les bases
científiques, pedagògiques i socials de l'escola catalana
Ressenyes editorials
Recull d’articles
Recull d’entrevistes
Declaració
de la Societat Catalana de Pedagogia en relació amb les bases
científiques, pedagògiques i socials de l’escola
catalana
Martí Teixidó, president de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'IEC
La Junta de Govern de la Societat
Catalana de Pedagogia, renovada el 21 de juny de 2011, va acordar
pronunciar-se sobre l’ensenyament en llengua catalana per a tots
els infants i joves aportant la fonamentació científica i
pedagògica del model. En el debat públic es fan sentir
veus contràries a l’ensenyament en llengua catalana per a
tots els infants que reclamen la llibertat d’elecció de la
llengua d’ensenyament i que els pares puguin optar per
l’ensenyament en llengua castellana. Davant d’aquestes
posicions també s’han fet públiques les que donen
suport a l’actual model d’ensenyament en llengua catalana
per a tots els alumnes i, en concret, al model d’immersió
lingüística adoptat per moltes escoles. Unes i altres
posicions se situen en l’argumentari polític i social des
de perspectives d’interès o de valors, sempre
legítims, en una societat democràtica.
La Societat Catalana de Pedagogia entra
en el debat públic i hi aporta un coneixement de base
científica que convé tenir en compte a l’hora de
considerar les opcions, siguin aquestes opcions personals de les
famílies o col·lectives de les institucions (consells
escolars dels centres o òrgans polítics legitimats
democràticament). S’orienta específicament a les
terres de llengua catalana atès que el debat present a Catalunya
ho és també a les terres de València i a les Illes
Balears, allà en un grau més alt per la
confrontació política entre la majoria de Govern i
l’oposició. Amb independència de les divisions
polítiques i administratives, la llengua catalana és
pròpia d’aquests territoris sens perjudici de la llengua
castellana i d’altres llengües que parlen els ciutadans.
La sessió inaugural del curs
2011-2012 del proppassat 5 d’octubre fou oberta pel president de
l’Institut d’Estudis Catalans, Salvador Giner, i hi van
intervenir en una actuació coral: Joaquim Arenas, anterior cap
del Servei d’Ensenyament del Català; Diego Gómez,
anterior president d’Escola Valenciana; Ramon Bassa, anterior
director del Servei Lingüístic de la Universitat de les
Illes Balears; Isidor Marí, president de la Secció
Filològica de l’IEC, i Joan Mallart, catedràtic de
Didàctica de la Universitat de Barcelona i vicepresident de la
SCP. Es van aportar perspectives ben diverses: pedagogia, sociologia,
neurociència, lingüística i didàctica,
clarament coincidents en afirmar que el model d’ensenyament en
llengua catalana per a tots els infants garanteix l’aprenentatge
de les llengües catalana i castellana, així com una millor
competència lingüística per a totes les
llengües i, contràriament, els qui segueixen models on el
català és exclòs o es redueix a un compliment
prescriptiu assoleixen nivells més limitats en
competència lingüística.
El president i la secretària de
la SCP van presentar una proposta de declaració elaborada per un
equip de treball amb la participació dels ponents. Sotmesa a
debat, va ser completada i matisada. Posteriorment la va aprovar la
Junta de Govern i la va donar a conèixer a tots els socis
perquè fos aprovada.
La Declaració
identifica la situació de Catalunya, on el contacte de
llengües és excepcional com no ho havia estat mai, constata
les accions socials i institucionals que han fet possible
l’escola catalana en llengua i continguts i esmenta
l’existència d’estudis que avalen la plena
relació positiva amb el dret, la ciència, la pedagogia i
la sociologia. En cap cas és un model que faci perdre la llengua
familiar, llengua de vincle afectiu, i sí que fa que la persona
pugui esdevenir efectivament bilingüe o plurilingüe.
És amb aquest coneixement constatat que les famílies han
d’exercir el dret d’elecció d’ensenyament per
als seus fills i els parlaments i governs legítims han de
decidir el model educatiu per a la formació dels seus ciutadans.
La SCP suggereix que tots fem la
màxima difusió de la Declaració perquè
sigui coneguda pels ciutadans i puguin contrastar manifestacions amb
interessos aliens i proclames de caràcter demagògic que
no s’ajusten als fets.
Organismes model en biologia
Treballs de la Societat Catalana de Biologia, vol. 62, 2011.
ISSN: 0212-3037
Pàgines: 200
Aquest nou volum de la
col·lecció «Treballs de la Societat Catalana de
Biologia» està adreçat a qui tingui interès
a conèixer alguns dels organismes que s’utilitzen com a
model en biologia i, de manera especial, als alumnes i professors
d’ensenyament secundari. L’estructura del llibre reflecteix
un progressiu grau de complexitat dels organismes, començant
pels virus i acabant amb diferents models de rata per a l’estudi
d’una malaltia com és la diabetis.
Un organisme model és una
espècie que es considera representativa d’un grup
d’organismes i que, per les característiques
biològiques, es pot estudiar fàcilment. Tal com els
editors del llibre, Montserrat Corominas i Marc Valls, expliquen en la
presentació, en els darrers temps, moltes espècies noves
es fan accessibles a l’experimentació i els impressionants
avenços en genòmica o en biologia sintètica
permeten l’anàlisi in silico (per
simulació amb ordinador) de moltes altres. Segons els editors
«ens podem demanar, doncs, si les espècies que tracta
aquest llibre seguiran sent models clau de la recerca d’aquest
segle xxi i, fins i tot, si caldran els organismes model. Aquestes
són preguntes que no podem respondre, però és
probable que, tot i conèixer bé un gran nombre de formes
de vida, n’hi haurà sempre que presentin avantatges
addicionals que en facin referència d’estudi».
La presentació d’aquest
volum es farà el dia 20 de desembre, a les set del vespre, a la
Sala Pi i Sunyer de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer
del Carme, 47, de Barcelona). En l’acte, Joaquín
Ariño, de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina de la
Universitat Autònoma de Barcelona, pronunciarà la
conferència «El llevat com a organisme model per al segle
xxi».
Migracions i societat
Treballs de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC, vol. XLII, 2011.
ISBN: 978-84-9965-066-1
Pàgines: 82
La problemàtica immigratòria a Catalunya i
els reptes que planteja en els àmbits social, econòmic,
educatiu, política, demogràfic, cultural i
lingüístic són objecte d’anàlisi en
aquesta monografia publicada per la Secció de Filosofia i
Ciències Socials de l’IEC. El llibre recull, des
d’una perspectiva interdisciplinària, les anàlisis
de quatre membres de la Secció.
La sociòloga Carlota Solé
tracta els debats actuals al voltant de les migracions a partir de
diferents eixos: la migració en el marc de la
globalització i el transnacionalisme; ciutadania i
integració; multiculturalisme; identitat, i el transnacionalisme
i la ciutadania a l’espai local. L’economista Josep M.
Muntaner estructura el seu article en tres blocs: el discurs sobre la
immigració; la immigració i l’estat receptor, i la
immigració i el mercat de treball, i una conclusió
titulada «De la lògica de l’eficiència a la
confusió de les lògiques». L’article dedicat
a la immigració i l’educació a Catalunya és
a càrrec del pedagog Joaquim Arnau, que articula la seva
explicació entorn dels apartats següents: dades sobre
escolarització; els plans institucionals d’atenció
educativa als nouvinguts dissenyats per la Generalitat; una tipologia
de centres; referència als estudis sobre les
competències, trajectòries acadèmiques, actituds i
valoracions que els escolars fan sobre l’acollida, i , finalment,
els reptes que l’escola té plantejats.
L’últim article és de la sociòloga
Àngels Pascual i tracta sobre aspectes sociogeogràfics i
de la relació entre llengua i migració.
Contributions to Science
Institut d’Estudis Catalans, vol. 7, núm. 1, 2011.
ISSN: 2013-410X (format digital), 1575-6343 (format paper)
Pàgines: 92
Aquest número de la
revista està dedicat al canvi climàtic, la biodiversitat
i la sostenibilitat, i inclou articles de James E. Lovelock, Raymond S.
Bradley, Josep Enric Llebot, Joandomènec Ros, Ramon Folch, Jordi
Llorca i Martí Domínguez, entre altres, basats en les
conferències que han pronunciat per a la celebració del
Dia de la Terra a l’Institut d’Estudis Catalans.
«Que l’activitat humana ha
influït i influeix en el clima actual? Les proves semblen
irrefutables. Ara, és capaç l’activitat humana de
modificar les tendències i les oscil·lacions
climàtiques que, d’una manera natural —sense
presència significativa de la humanitat—, s’han
produït al llarg de la història geològica?».
Amb aquesta qüestió arrenca el pròleg de la revista,
que signa David Serrat, geòleg i president de la Secció
de Ciències i Tecnologia de l’IEC, i a partir del qual els
diferents autors desenvolupen les aportacions al voltant del fenomen
del canvi climàtic.
Com a novetat, aquest número de Contributions to Science
ja es pot consultar en un nou format digital, de lectura més
fàcil, sense necessitat d’accedir als diferents PDF dels
articles.
«Desigualtat als EUA», d'Antoni Serra Ramoneda
El Periódico, 31 d'octubre de 2011
«Més obert del que sembla», de Salvador Cardús
La Vanguardia
, 6 de novembre de 2011
«Aions ‘soi-disants’ ecològics», de Ramon Folch
El Periódico, 6 de novembre de 2011
«Miquel Servet», de Pere Puigdomènech
El Periódico, 7 de novembre de 2011
«Més Europa, també en recerca», de Pere Puigdomènech
El Periódico, 12 de novembre de 2011
«Misèria política», de Salvador Cardús
Diari de Terrassa, 12 de novembre de 2011
«La destrucció de Barcelona?», de Salvador Giner
El Periódico, 13 de novembre de 2011
«Rata nua», de Pere Puigdomènech
El Periódico, 14 de novembre de 2011
«Energies renovables, alternativa real», de Ramon Folch
El Periódico, 18 de novembre de 2011
«La volubilitat de la inconsistència», de Ramon Folch
El Periódico, 20 de novembre de 2011
«Qui, quan i com ens manifestem?», de Salvador Cardús
ARA, 20 de novembre de 2011
«Vots amb poca política», de Salvador Cardús
la Vanguardia, 21 de novembre de 2011
«Llarga vida», de Pere Puigdomènech
El Periódico, 21 de novembre de 2011
«Viure sense tu», de Salvador Cardús
ARA, 22 de novembre de 2011
«Elements», de Pere Puigdomènech
El Periódico, 28 de novembre de 2011
«La classe intel·lectual», de Joan Francesc Mira
El Temps, 29 de novembre de 2011
«Ocurrències a peu de pàgina», de Salvador Cardús
ARA, 29 de novembre de 2011
Entrevista a Isidor Marí
«El catalán está mejor situado en Internet que otras lenguas»
Diario de Ibiza, 13 de novembre 2011
Entrevista a Isidor Marí
«El català està més ben situat a Internet que altres llengües amb més població»
Regió 7, 26 de novembre de 2011
Entrevista a Antoni Serra Ramoneda
«L’entrada dels governs a la gestió de les Caixes ha estat negativa»
La Mañana, 27 de novembre de 2011
|