L’IEC obre
el curs acadèmic i alerta que el progrés científic
i cultural del país no pot defallir malgrat la crisi
econòmica
Experts internacionals analitzaran a l’IEC el paper de les ciutats en el món mediterrani
Els beneficis del model d'ensenyament català s'analitzen a l'IEC
La Secció Filològica de l’IEC commemora el centenari amb actes a València i a Alcoi
L'IEC i la Facultat de Teologia de Catalunya inauguren el Centre Internacional d'Estudis Arnau de Vilanova
L’IEC ret
homenatge a Jordi Monés, historiador pioner de
l’educació contemporània a Catalunya
Publicat en línia el Diccionari de l’utillatge químic, de Salvador Alegret i Sanromà
L’IEC
obre el curs acadèmic i alerta que el progrés
científic i cultural del país no pot defallir malgrat la
crisi econòmica
|
Artur Mas va presidir l'acte inaugural del curs 2011-2012
|
«La capacitat de conreu, foment i
mobilització de la ciència i les humanitats i la
projecció i prestigi internacionals de l’Institut
d’Estudis Catalans demostren l’enorme importància
que té per al país posseir aquesta seva acadèmia
nacional». Amb aquestes paraules
es va expressar el president de l’Institut, Salvador Giner, en la
sessió inaugural del curs 2011-2012 celebrada el dia 11
d’octubre, a la Sala Prat de la Riba de l’IEC, i que va ser
presidida pel president de la Generalitat, Artur Mas. Segons Salvador
Giner, malgrat el panorama econòmic precari, «la
ciència no defalleix» i va voler recordar que
«l’Institut no pot funcionar sense un contracte programa
adient». Pel que fa a la situació econòmica del
país, el president de l’Institut va afirmar que «el
que cal és aconseguir per a Catalunya el pacte fiscal que demana
el nostre Govern».
Salvador Giner també va fer
referència a la llengua. Va dir que en un àmbit
científic i acadèmic, a la llengua catalana, li va
bé, però que un tema diferent és la
situació política, i sobretot jurídica, que pateix
el català. Giner va assenyalar que l’Institut
«dóna ple suport al Govern de la Generalitat, a la
comunitat educativa professional catalana i al poble de Catalunya en el
manteniment i la millora constant d’un sistema
d’immersió lingüística que ha aconseguit
l’admiració internacional, que fomenta la
convivència intercultural i interlingüística i que
permet la supervivència i prosperitat de la llengua de la
pàtria».
El president de la Generalitat, Artur
Mas, va agrair a l’Institut haver-se «mullat» en
defensa de la immersió lingüística, «un model
bàsic per a la identitat i la personalitat col·lectiva de
Catalunya». Mas va reconèixer també la
contribució de l’Institut en els àmbits de la
recerca i la producció científica, uns àmbits en
què «el canvi ha estat radical a Catalunya en els
últims quinze anys» i que han de ser un dels motors
principals per al progrés del país.
Prop d’un centenar de programes de recerca i una intensa activitat científica
|
L'acte va obrir amb un concert a càrrec de Lídia Pujol
|
En el decurs de l’acte, el
secretari general de l’IEC, Romà Escalas, va presentar la
memòria anual del curs 2010-2011, que recull l’activitat
científica, acadèmica i institucional: prop d’un
centenar de programes de recerca, que abracen tots el àmbits del
coneixement; vuitanta publicacions científiques, entre revistes
i llibres; jornades, debats, taules rodones, congressos...
Gairebé cinc-cents actes orientats a fomentar i difondre la
cultura i la ciència a tots els territoris que comparteixen
llengua i cultura catalanes.
La sessió d’obertura del
curs acadèmic de l’IEC es va iniciar amb el concert
«Les veus del català», de Lídia Pujol, que
recull cançons populars i històriques procedents de
diferents terres relacionades amb l’àrea
d’influència del català. La lliçó
inaugural ha estat a càrrec de l’enginyera industrial i
membre de la Secció de Ciències i Tecnologia,
Alícia Casals, que ha pronunciat la conferència «Neurorobòtica, el repte de la robòtica assistencial»,
una disciplina que engloba la neurociència, la robòtica i
la intel·ligència artificial i que presenta un gran
potencial per a la millora de la qualitat de vida de moltes persones.
Aquest acte es pot veure, íntegrament, a la videoteca de l'IEC
Recull de premsa:
Experts internacionals analitzaran a l’IEC el paper de les ciutats en el món mediterrani
|
La conca mediterrània
|
Del 16 al 18 de novembre experts altament qualificats
analitzaran el paper que les ciutats han desenvolupat al món
mediterrani, en el marc del Seminari Internacional «Ciutats
mediterrànies: civilització i desenvolupament»,
organitzat per l’Institut d’Estudis Catalans i
l’Institut Europeu de la Mediterrània, sota els auspicis
de la Unió Acadèmica Internacional i la
col·laboració de les seves acadèmies
membres.
Des d’una perspectiva global que ajudi a fer front
als reptes que la zona planteja actualment —els recents
esdeveniments socials i polítics, succeïts i encara en curs
al nord d’Àfrica i a l’Orient Mitjà en
són un exemple—, el Seminari pretén aportar una
visió rigorosament científica de l’evolució
històrica de les ciutats mediterrànies amb la
convicció que, en qualsevol època, el món
acadèmic s’ha d’implicar en l’anàlisi
crítica de la realitat coetània.
El Seminari tindrà lloc a la seu de l’IEC i la inscripció és gratuïta.
Els beneficis del model d'ensenyament català s'analitzen a l'IEC
«El model d’escola catalana
i l’ensenyament de llengües que practica garanteix
l’aprenentatge de les llengües oficials a tots els joves
ciutadans de Catalunya, potencia la competència en
l’aprenentatge de les llengües estrangeres i alhora promou
el màxim desenvolupament personal i social». Aquesta
és una de les conclusions de la jornada «Aprendre en
català, un objectiu educatiu i social irrenunciable.
Fonamentació pedagògica», amb què la Societat Catalana de Pedagogia
(SCP), filial de l’IEC, va inaugurar el passat 5
d’octubre el curs 2011-2012 i que queden recollides en la declaració
amb relació a les bases científiques, pedagògiques
i socials de l’escola catalana i la immersió
lingüística.
Coincidint amb la celebració del
Dia Mundial del Professorat, la Societat Catalana de Pedagogia va
convocar diferents experts amb l’objectiu de valorar els
beneficis de l’aprenentatge en català des d’un punt
de vista cientificopedagògic. Joaquim Arenas, exdirector del
Servei d’Ensenyament del Català; Diego Gómez,
expresident d’Escola Valenciana; Ramon Bassa, exdirector del
Servei Lingüístic de la Universitat de les Illes Balears;
Isidor Marí, president de la Secció Filològica de
l’IEC, i Joan Mallart, catedràtic de Didàctica de
la Universitat de Barcelona, van analitzar la situació de
l’ensenyament en els diferents territoris de llengua catalana i
els fonaments pedagògics i sociològics del sistema
escolar català.
Tal com van exposar en el decurs de la
jornada, aquest model «dóna a tots els nois i noies els
mateixos instruments per a poder desenvolupar-se amb les mateixes
condicions, no fent de la llengua cap instrument de
discriminació ni de separació». En aquest sentit,
el president de la Secció Filològica va afirmar que
«és inadmissible la politització partidista del
debat pedagògic, que ignora els resultats educatius i
només pensa en incrementar l’ús vehicular del
castellà». La sessió, que va presidir Salvador
Giner, president de l’IEC, va cloure amb un col·loqui
entre els assistents a la jornada.
La Secció Filològica de l’IEC commemora el centenari amb actes a València i a Alcoi
|
Marí i la resta de participants, durant l'acte d'Alcoi
|
|
El centenari de la Secció
Filològica de l’IEC, creada el 1911, coincideix amb el
centenari del naixement d’Enric Valor i de Manuel Sanchis Guarner, membres de l’IEC, i de la mort de Teodor Llorente i de Joan Maragall,
aquest últim també membre de l’Institut. El 20
d’octubre, el Ple de la Secció Filològica de
l’IEC es va desplaçar a València i a Alcoi per
commemorar aquests centenaris i per celebrar, formalment, el centenari
de la Secció en terres valencianes ―després que
s’hagin celebrat actes inaugurals a Palma, Barcelona i
Perpinyà.
Al matí, a la Universitat de
València, en un acte organitzat conjuntament amb
l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i la
Universitat de València, es va celebrar la sessió d’homenatge a Manuel Sanchis Guarner.
Ferran Carbó, director de l’Institut Interuniversitari de
Filologia Valenciana, va recordar l’odi del qual va ser
víctima Sanchis Guarner i l’atemptat amb bomba que va
patir el 1978, perpetrat per la dreta anticatalanista. «Enfront
d’aqueix odi», va destacar Carbó, «el
professor Sanchis Guarner sempre va manifestar amor», amor per la
llengua, per la cultura i per la història de la ciutat de
València. María José Coperías, degana de la
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, va
recordar que Manuel Sanchis Guarner va ser, entre el 1980 i el 1981, el
primer degà de la facultat triat democràticament, i en va
destacar el seu discurs «reivindicatiu, però conciliador
alhora». El president de l’Institut d’Estudis
Catalans, Salvador Giner, va assegurar que Manuel Sanchis Guarner
«tenia clar que la llengua és l’esperit del
país» i el va qualificar com a «heroi d’aquest
país». Durant la sessió, es van celebrar dues
taules rodones al voltant de la figura i l’aportació de
Sanchis Guarner, i Vicent Pitarch, delegat de l’IEC a
Castelló, va pronunciar la conferència «Sanchis
Guarner i la Secció Filològica de l’IEC».
A la tarda, a la Sala de Graus de la
seu de la Universitat Politècnica de València a Alcoi, es
va celebrar una sessió acadèmica i commemorativa
en què Mariàngela Vilallonga, vicepresidenta de
l’IEC, va llegir poemes de Joan Maragall; Josep Piera, membre de
l’IEC, de Teodor Llorente; l’actor Joan Gadea i Marina
Rozalén van dramatitzar una rondalla d’Enric Valor, i
Antoni Ferrando, membre de l’IEC, va llegir un text de Manuel
Sanchis Guarner. Aquesta sessió va ser presidida per
l’alcalde d’Alcoi, Toni Francès, i el president de
la Secció Filològica de l’IEC, Isidor Marí.
Article de Vicent Pitarch: «Les jornades memorables de l'Any de la Paraula Viva a València i Alcoi»
Recull de premsa:
L'IEC i la Facultat de Teologia de Catalunya inauguren el Centre Internacional d'Estudis Arnau de Vilanova
|
Visita de l'equip de govern al Centre |
En el marc de la III Jornada
d’Estudis Internacionals sobre Arnau de Vilanova,
l’Institut d’Estudis Catalans i la Facultat de Teologia de
Catalunya van inaugurar el dia 7 d’octubre el Centre
Internacional d’Estudis Arnau de Vilanova, que aplegarà el
fons bibliogràfic i documental publicat sobre el que va ser un
dels referents intel·lectuals i científics a Catalunya
durant els segles xiii i xiv. El centre, amb seu al Seminari Conciliar
de Barcelona, pertany a la Facultat de Teologia de Catalunya, amb
règim de copatronatge amb l’IEC i amb la
col·laboració de la Biblioteca Pública Episcopal.
Tal com va recordar Josep Perarnau,
membre de l’IEC i director del projecte, en el decurs de la
inauguració, «els estudis sobre Arnau de Vilanova han
estat sistemàtics i constants en els darrers cent anys a
Catalunya». L’Institut d’Estudis Catalans i la
Facultat de Teologia comparteixen diferents projectes. El més
antic és l’Arxiu de Textos Catalans Antics,
dirigit per Josep Perarnau, una revista especialitzada de
gairebé mil pàgines i de periodicitat anual que
constitueix una aportació cultural de gran nivell, reconeguda
per la Unió Acadèmica Internacional. Un altre projecte
és el Corpus Scriptorum Cataloniae, que pretén reunir en
un conjunt articulat les produccions literàries
clàssiques en la llengua catalana. Dins la secció
«Corpus Biblicum Catalanicum», que impulsa
l’Associació Bíblica de Catalunya en
col·laboració amb les Publicacions de l’Abadia de
Montserrat, hi ha un apartat dedicat a la producció
teològica d’Arnau de Vilanova, «Arnaldi de Villanova
Opera Theologica Omnia», que es publica en coedició amb
l’Institut d’Estudis Catalans.
L’acte del 7 d’octubre va
ser presidit pel president de l’Institut, Salvador Giner, i el
cardenal i gran canceller de la Facultat de Teologia de Catalunya,
Lluís Martínez i Sistach. Hi van intervenir Pere
Lluís Font, de la Universitat Autònoma de Barcelona i
membre de l’IEC; Jon Arrizabalaga, del Consell Superior
d’Investigacions Científiques, i Marina Miquel, del Museu
d’Història de Catalunya.
L’IEC ret
homenatge a Jordi Monés, historiador pioner de
l’educació contemporània a Catalunya
|
Portada del llibre |
«Prendre consciència dels nostres
orígens, per tal que aquest coneixement ens donés el
poder d’alliberar-nos de la seva dependència»
és la finalitat del llibre de Jordi Monés La pedagogia catalana al segle xx. Els seus referents,
explica en el pròleg Josep González-Agàpito,
president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de
l’IEC, seguint Henry-Irenee Marrou. Aquesta obra, editada per
l’Institut d’Estudis Catalans i Pagès editors, es va
presentar el dia 25 d’octubre a la Sala Pere i Joan Coromines de
l’IEC, en el marc de la sessió d’homenatge a
l’autor, considerat una figura clau en la renovació de la
historiografia educativa a Catalunya i a Espanya.
La primera part del llibre, que s’estén
fins al 1939, tracta sobre l’interès de molts educadors
catalans per a conèixer els avenços que es produïen
en el terreny educatiu a l’estranger, amb la intenció
d’aplicar-les al país. La segona part abraça fins a
l’any 2000 i l’autor explica què va representar el
franquisme en el món educatiu, així com els moviments de
resistència, de recuperació pedagògica i de
retrobament amb els nous corrents i mètodes europeus i
nord-americans. També el replantejaments educatius sorgits
d’ençà de 1980. La tercera part fa
referència a l’àmbit de l’educació de
les dones i la lluita pel seu alliberament.
La presentació del llibre va ser a càrrec
de Conrad Vilanou, catedràtic d’Història de
l’Educació de la Universitat de Barcelona, i Antonio
Viñao, catedràtic d’Història de
l’Educació de la Universitat de Múrcia, va parlar
sobre l’aportació a la historiografia educativa. Jaume
Carbonell, director de Cuadernos de Pedagogía; Pere
Solà, catedràtic d’Història de
l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona;
Irene Balagué, presidenta de l’Associació de
Mestres Rosa Sensat; Martí Teixidor, president de la Societat
Catalana de Pedagogia i Salomó Marquès, president de la
Societat d’Història de l’Educació dels
Països de Llengua Catalana, van intervenir per parlar de
«Jordi Monés, ciutadà i amic». L’acte
va cloure amb unes paraules de l’homenatjat.
Jordi Monés (Badalona, 1928) és enginyer
tècnic químic. Durant el franquisme, va participar
activament en la resistència cultural. Se’l considera un
dels primers historiadors de l’educació de les generacions
de postguerra. Entre el 1979 i el 1993 va ser docent a l’Institut
de Ciències de l’Educació i a la Facultat de
Ciències de l’Educació de la Universitat
Autònoma de Barcelona. El 1973, va fundar el Seminari
d’Història de l’Ensenyament, que, el 1983, es va
convertir en la Societat d’Història de
l’Educació dels Països de Llengua Catalana, filial de
l’IEC des del 2000, de la qual ha estat president i actualment
és president honorari. Ha publicat una quarantena de llibres i
és autor d’uns dos-cents estudis especialitzats.
Publicat en línia el Diccionari de l’utillatge químic, de Salvador Alegret i Sanromà
|
Imatge del diccionari en línia |
El Diccionari de l’utillatge químic, de Salvador Alegret i Sanromà,
membre de l’IEC, i publicat el 1976, va ser una eina important
per a la normalització de la llengua catalana en
l’àmbit de la ciència. Va posar a disposició
dels professionals i dels estudiosos informació actualitzada que
completava les insuficiències i corregia les deficiències
dels diccionaris i enciclopèdies disponibles en la nostra
llengua. L’Institut l’ha digitalitzat, en el marc del
programa de recerca «Diccionari de Ciència i Tecnologia»
de la Secció de Ciències i Tecnologia; el Diccionari es
pot consultar en línia per mitjà de l’enllaç http://cit.iec.cat/DUQ.
L’objectiu del programa de recerca «Diccionari de
Ciència i Tecnologia» és estendre la difusió
de la terminologia publicada en edicions històriques de
l’IEC.
La publicació recull més de cinc-cents
termes relacionats amb l’utillatge i la instrumentació de
les diverses branques de la química, i gràcies a la
digitalització, es poden fer cerques per entrada,
definició, sinònims i termes relacionats. L’obra va
ser guardonada, l’any 1975, amb el VIII Premi Marià
Aguiló de l’IEC i es va publicar un any més tard
amb la finalitat de corregir la característica de pobresa i
desorientació manifesta en el llenguatge usat als laboratoris.
|