La crisi dels preus dels aliments i la repercussió en l’agricultura
L’evolució dels castells humans mitjançant la tecnologia
Es presenta a l’IEC un llibre que analitza les relacions entre música, creativitat i societat
Es presenten les conclusions de l’informe que analitza el valor de l’activitat agropecuària a Catalunya
L’ús de les noves tecnologies en l’ensenyament d’història
Amics de l’Art Romànic repassa la dispersió del patrimoni medieval
Jornada a l’IEC sobre l’avaluació PISA a Catalunya
En breu
Properes cites
La crisi dels preus dels aliments i la repercussió en l’agricultura
|
|
|
Camps de cereals i de soja
|
La Institució Catalana d’Estudis Agraris (ICEA),
filial de l’IEC, va organitzar el dia 3 de març la
conferència «La crisi dels preus dels aliments i la seva
repercussió en l’agricultura catalana», a
càrrec de Francesc Reguant, vicepresident de la ICEA i cap del
Gabinet d’Estudis i Prospectiva Agrària i
Alimentària del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca,
Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.
Francesc Reguant va explicar que la
volatilitat de preus és intrínseca a l’agricultura,
fet que actualment s’accentua i posa en risc l’estabilitat
econòmica i social global. A Catalunya, tal com va explicar
Reguant, l’increment del preu dels aliments bàsics
(cereals i soja) pot condicionar greument la renda agrària i la
viabilitat de les explotacions, ja que es depèn fortament
d’aquests aliments per a proveir la ramaderia.
El conferenciant va assenyalar que cal
distingir quatre tipus de problemes, els quals s’han de tractar
de manera diferenciada, encara que sovint es presentin en conjunt: la
volatilitat pròpiament dita, amb alts i baixos freqüents;
els increments de preus i costos per a la ramaderia, forts i sostinguts
dels aliments bàsics; la baixa rendibilitat sostinguda de
determinats subsectors o regions agràries, i el desacoblament de
preus i costos en la cadena alimentària.
Article d'opinió «Els preus dels aliments, és l’hora de les respostes», de Francesc Reguant
L’evolució dels castells humans mitjançant la tecnologia
|
|
La faixa ajuda a distribuir el pes
|
|
|
|
Els castells són una activitat
bicentenària que ha evolucionat molt en els últims anys,
sobretot gràcies a l’aplicació de la ciència
i la tècnica. Jaume Rosset i Llobet, metge especialista en
medicina de l’esport i en cirurgia ortopèdica i
traumatologia, va explicar com s’ha produït aquest
procés de renovació en la conferència «La
tecnologia aplicada als castells humans», organitzada per la Societat Catalana de Tecnologia (SCT), filial de l’IEC, el dia 3 de març, a l’Institut.
Rosset va afirmar que «si es fan
les coses ben fetes és difícil fer-se mal», ja que,
segons les dades recollides des dels anys noranta, hi ha menys lesions
en l’activitat castellera que en altres activitats esportives. No
obstant això, els estudis també mostren que on hi
havia més lesions fent castells era al crani i, per això,
des de l’any 2003, es va dur a terme un projecte, dirigit pel
mateix Rosset, per a implantar un casc dissenyat especialment per a
l’activitat castellera. «Des que s’ha implantat, no
hi ha hagut cap lesió cranial», va afirmar el ponent.
Un altre dels elements fonamentals per a
fer castells és la faixa que, tot i que podria semblar que
té una funció únicament estètica, és
l’element que permet distribuir la càrrega sobre la
columna. Jaume Rosset va mostrar també els estudis i experiments
realitzats durant anys per a conèixer les respostes de
l’organisme a l’esforç físic i psíquic
que comporten els castells. El resultat de tota aquesta
investigació permet que el món casteller gaudeixi cada
vegada de més seguretat sense perdre l’essència.
Aquesta conferència es pot veure a la videoteca de l’IEC
Es presenta a l’IEC un llibre que analitza les relacions entre música, creativitat i societat
|
|
L'obra analitza casos concrets
|
MUSYCA
|
|
|
La creativitat i els creadors, en
especial els que es dediquen a la música, són dels
processos i actors als quals la sociologia ha prestat menys
atenció. Per omplir aquest buit de les ciències socials,
la Universitat Complutense de Madrid (UCM) va crear el 2008 el grup
d’investigació MUSYCA (Música, Sociedad y
Creatividad Artística), format pels sociòlegs
Martín Pérez Colman i Fernán del Val, i dirigit
per Javier Noya, professor de sociologia de la UCM i investigador del
Real Instituto Elcano. Els primers treballs del grup es recullen en el
llibre Musyca: Música, sociedad y creatividad artística, presentat pels seus autors el dia 1 de març a l’IEC. En l’acte, organitzat per l’Associació Catalana de Sociologia (ACS),
filial de l’Institut, també hi va participar el president
de l’IEC, Salvador Giner; Josep M. Rotger, president de
l’ACS, i el sociòleg Arturo Rodríguez Morató.
El volum fa una anàlisi
interdisciplinària de la música: des de la sociologia,
l’antropologia, l’anàlisi de la comunicació o
la psicologia social. Per aquesta raó, té en compte
factors tan diversos com les xarxes socials, la identitat, les emocions
o l’autenticitat en el procés de creació. Segons
els autors, «ens considerem una potència cultural,
però amb prou feines ens hem aturat a analitzar les fonts,
particularment en la música, un dels nostres principals
actius».
L’obra analitza casos concrets,
entre els quals hi ha figures o formacions clau del pop rock espanyol,
com Antonio Vega i El Canto del Loco, o internacionals, com els The
Who, però també compositors clàssics com
Beethoven, Wagner o Shostakovich. El llibre també presta una
atenció especial a les avantguardes musicals i sonores.
Es presenten a l'IEC
les conclusions de l’informe que analitza el valor de
l’activitat agropecuària a Catalunya
Quin és el valor del món
agrari i, en concret, de la pagesia catalana? Basat en termes
estrictament productius i de mercat, el balanç econòmic
del sector primari és del 2,75 % del producte interior brut
català, però si ens fixem en la xifra que correspon a les
externalitats positives que genera el sector agropecuari, augmenta fins
al 3,75 %. Aquesta és una de les conclusions de
l’informe El
valor ocult de l'activitat agropecuària a Catalunya.
Identificació, càlcul econòmic i
estratègies de contraprestació de les externalitats
socioambientals del sector agropecuari, impulsat per la Fundació Món rural i dut a terme per l’Estudi Ramon Folch Gestió i Comunicació Ambiental (ERF).
Ramon Folch,
socioecòleg i membre de l’IEC, en el decurs de la jornada
«Quin valor té el món agrari?», celebrada el
dia 16 de març a l’Institut, amb la
col·laboració de la Institució Catalana d’Estudis Agraris (ICEA),
societat filial de l’IEC, va presentar les conclusions de
l’informe i en va remarcar l’objectiu de «valorar el
que l'agricultura ofereix a la societat». Folch va aclarir,
però, que el valor queda limitat si es té en compte
únicament la perspectiva productivista, ja que «el pes de
l’activitat agrícola a Catalunya no és gaire
elevat».
Folch va insistir en el fet que la major
part de valor correspon al conjunt de funcions ambientals;
especialment, en la conservació del patrimoni natural i el
foment de la biodiversitat. Tots ells «àmbits que no
s’han considerat prou i el seu nivell productiu per Catalunya
és molt més important del que es pensa», va
remarcar Folch. El director de l’ERF va precisar que hi ha
països com França i Alemanya que sí que tenen en
compte el valor econòmic i social d’aquestes activitats
com a proveïdors d’externalitats positives, que
s’acaben manifestant en un augment del benestar i la qualitat de
vida de la població: «No som conscients que ens trobem
dins un àmbit europeu i això comporta que l’espai
econòmic en el qual ens movem sigui un altre, però hi ha
mentalitats que no ho han acabat d’entendre».
L’ús de les noves tecnologies en l’ensenyament d’història
|
|
|
Internet ofereix un allau de recursos
|
EC
|
Els dies 18 i 19 de març van
tenir lloc a l’IEC les Primeres Jornades d’Història:
«Història i noves tecnologies a secundària»,
organitzades per la Societat Catalana d’Estudis Històrics (SCEH),
filial de l’Institut, i el Col·legi Oficial de Doctors i
Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
(CODLFL). Un centenar de docents, fonamentalment de secundària,
es van reunir a l’IEC per a poder actualitzar metodologies de
docència i intercanviar opinions amb especialistes. Les Jornades
van ser inaugurades per Jaume Sobrequés, president de la SCEH;
Fina Cambra, degana del CODLFL, i Josep M. Figueres (UAB), membre de
les dues entitats convocants i coordinador de les Jornades.
Tant la conferència inaugural com
la de clausura, a cura dels professors Francesc X. Hernàndez
Cardona (UB) i Joan Pagès (UAB) respectivament, van tractar
l’ús de les noves tecnologies en la docència i van
destacar que davant l’allau de recursos d’informació
i documentació de caràcter històric disponibles a
la Xarxa, cal sobretot conèixer-los, destriar-los i saber com
usar-los. També hi va haver diversos tallers, a cura de Joaquim
Aloy, Daniel Díaz Esculies, Albert Ghanime, Albert
Domènech i J. M. Hernández, que s’ocuparen
d’explicar uns quants recursos d’Internet adequats per a
l’ensenyament. També es va dur a terme una taula rodona
sobre els atles d’història amb els autors Jordi
Bolòs (UdL), Antoni Segura (UB) i Francesc Roca (UB); la
presentació del Museu d’Història de Catalunya a la
Xarxa amb Agustí Alcoberro i Vanessa Vicente, i una
aproximació als recursos d’història medieval i
moderna a Internet a cura de Jordi Buyreu (Liceu Francès).
Tal com va explicar Josep M. Figueres,
durant la trobada «l’impacte de les noves tecnologies es
considera molt adient sempre que hi hagi una presència de guia
formativa que pugui tutelar aquesta labor». Ara s’estudia
d’ampliar el contingut amb vista a les Segones Jornades,
dedicar-les a la geografia en comptes de la història i fixar
l’atenció en l’ensenyament de primària i en
l’ús dels recursos a l’aula, més que no pas
en la descripció i l’anàlisi.
Amics de l’Art Romànic repassa la dispersió del patrimoni medieval
|
|
Retaule de Sant Pere
|
|
|
Francesca Español, presidenta la filial de l’IEC Amics de l’Art Romànic,
va repassar la dispersió del patrimoni medieval de la catedral
de la Seu d’Urgell en la conferència «La catedral
d’Urgell i la diàspora del seu mobiliari litúrgic
envers col·leccions i museus», inclosa dins el cicle Art medieval i col·leccionisme
i celebrada el 21 de març a l’Institut. Tal com va
explicar, quan es va voler retornar l’aparença
originària a la catedral, es van descobrir pintures murals dels
segles XIII i XIV que en comptes de restar in situ havien
passat al mercat d’antiquari. El mateix va succeir amb el retaule
gòtic de Sant Miquel i Sant Pere (del segle XV), amb la talla
escultòrica d’aquest apòstol (del segle XIV) o amb
el magnífic cadirat gòtic del temple, entre altres
testimonis d’art moble.
La professora va recordar que algunes
d’aquestes peces es van quedar a Catalunya, en
col·leccions públiques —al Museu Nacional
d’Art de Catalunya o al Museu Episcopal de Vic— o bé
en privades, les quals amb el temps han passat de nou a formar part de
les públiques. Altres obres, però, van emigrar i
continuen a l’estranger, en museus com el Victoria and Albert
Museum, a Londres; el Museu Metropolità de Nova York; el Museu
Nacional de San Carlos, a Mèxic, o el Castell de Hearst, a San
Simeon (Califòrnia).
Dins el mateix cicle, el 28 de
març, l’historiador de l’art Vicente de la Fuente va
pronunciar la ponència «Del altar a la vitrina: el
coleccionismo de arte románico», en què va revisar
el període inicial del col·leccionisme a Catalunya (des
de final del segle XIX fins a l’inici del segle XX) i
l’estima que els seus protagonistes van manifestar per
l’art romànic, ja que van passar de les esglésies a
les vitrines, tant de cases particulars com de museus públics.
Jornada a l’IEC sobre l’avaluació PISA a Catalunya
|
|
|
Els joves han millorat la comprensió lectora
|
|
Des de l’any 2000, Catalunya
participa en el Programa Internacional per a l’Avaluació
de l’Alumnat (PISA), que cada tres anys esdevé un
baròmetre del rendiment escolar dels països participants.
El programa avalua els nivells d’aprenentatge d’arreu del
món, però també vol millorar el mètode i
els sistemes educatius dels països que hi participen. Amb
l’objectiu d’analitzar aquestes aportacions que PISA fa a
les aules catalanes i veure quin profit en pot treure el sistema
educatiu català, la Societat Catalana de Pedagogia,
filial de l’IEC, va celebrar el 25 de març la jornada
«L’avaluació PISA a Catalunya. Constatacions i
propostes d’acció». Es va comptar amb la
participació de la consellera d’Ensenyament de la
Generalitat, Irene Rigau, que va manifestar que el tema de debat
coincideix amb els assumptes que més han d’ocupar
l’acció política del govern malgrat
l’ajustament pressupostari.
Segons els resultats de PISA del 2009, centrats en la comprensió
lectora de joves de quinze anys, a Catalunya hi ha hagut una millora en
els darrers anys, gràcies a les activitats específiques
de comprensió lectora desenvolupades en la major part
d’instituts i col·legis, i també mitjançant
les activitats per a impulsar el gust per la lectura amb infants. Per
aquest motiu, els ponents van remarcar la necessitat de continuar en
aquesta direcció. No obstant això, també es va
posar de manifest que el 31 % dels joves no continuen els estudis
un cop acabada la secundària, un problema que demana una
actuació urgent.
Tot i la millora de les
competències (comprensió lectora, científica i
matemàtica) dels joves en els últims anys, es va
subratllar que els resultats són baixos —ja des de
l’educació primària— i que la formació
científica i matemàtica dels mestres és
«molt deficient» en els darrers anys. També es va
explicar que en un primer moment, PISA va ser motiu de reacció
dels docents, però que després s’ha comprovat que
es poden modificar les pràctiques docents si es coneixen els
exercicis alliberats i s’analitza la relació entre el
valor que tenen i els resultats de formació que se
n’obté en la pràctica. Com que a Catalunya, a part
de PISA, hi ha diverses proves que avaluen les competències dels
estudiants, es va parlar de la necessitat d’integrar en un mateix
estudi tots els indicadors per a aconseguir un model que pugui explicar
millor l’educació en la complexitat de la societat actual.
«Plaers i obstacles de la narrativa històrica»
El professor
d’història de la ciència i la tecnologia a la
Universitat Autònoma de Barcelona, Agustí Nieto Galan,
creu que la ubicació de la ciència, en el context de la
cultura en general, és complicada. Així ho va explicar el
2 de març a l’IEC, dins el cicle organitzat per la
Societat Catalana de Tecnologia «Plaers i obstacles de la narrativa històrica».
El professor va exposar quins són els causants d’aquest
suposat malestar de la cultura científica, una tesi que
aprofundeix i il·lustra amb exemples en el seu darrer llibre, Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Dins
aquest mateix cicle organitzat per la filial de l’IEC, la
professora de ciència al Clare College de la Universitat de
Cambridge Patricia Fara va parlar de la seva última obra, Science. A four thousand year history,
el dia 23 de març a l’Institut. En aquest llibre intenta
narrar la història de la ciència i abastar un ampli marc
geogràfic i temporal sense caure en narratives simplistes i
ahistòriques.
Les conferències d’Agustí Nieto Galan i Patricia Fara es poden veure a la videoteca de l’IEC
|
|
II Jornada de Cromatina i Epigenètica
La Societat Catalana de Biologia (SCB),
filial de l’IEC, va celebrar el 4 de març la
II Jornada de Cromatina i Epigenètica. L’objectiu
d’aquesta jornada era posar en contacte els diversos grups de
recerca que treballen en aquest àmbit, exposar i discutir els
resultats i enfortir les relacions i les col·laboracions entre
els membres d’aquests grups. Hi van participar investigadors
d’arreu del món que treballen en cromatina o
epigenètica.
«Libèl·lules i espiadimonis»
La Universitat de Vic va acollir
el dia 9 de març la sessió científica
«Libèl·lules i espiadimonis. Distribució i
ecologia dels odonats d’Osona», organitzada per la Institució Catalana d’Història Natural,
filial de l’IEC. La sessió va anar a càrrec de
Josep García-Moreno, biòleg i membre d’Oxygastra,
Grup d’Estudis dels Odonats de Catalunya.
|
La Secció Filològica celebra els cent anys
La Secció Filològica de l’IEC inicia els actes de commemoració del seu centenari
amb dos actes institucionals. El primer es farà el proper 4
d’abril al Teatre Principal de Palma i serà presidit per
Francesc Antich, president del Govern de les Illes Balears; la rectora
de la Universitat de les Illes Balears, Montserrat Casas, i el
president de l'IEC, Salvador Giner. Hi participaran Isidor Marí,
president de la Secció Filològica; Maria Pilar Perea i
Jordi Murgades, professors de la UB, i Jordi Mir, codirector de les Obres Completes
de Pompeu Fabra. El segon acte institucional serà el 14
d’abril a Barcelona i comptarà amb la presència
d’Artur Mas, president de la Generalitat. Els dos actes giraran
entorn de les figures d’Antoni M. Alcover i Pompeu Fabra.
Conferències de matemàtiques
La Societat Catalana de Matemàtiques
i el Centre de Recerca Matemàtica, amb el suport de l’IEC,
organitzen un cicle de conferències que vol donar una
visió informativa i interdisciplinària sobre temes
actuals de ciències i tecnologia, i presentar les activitats
més innovadores dins la matemàtica actual. La primera
conferència, titulada «La química de la vida,
l’energia i la sostenibilitat (explicada a un professor de
matemàtiques», es farà el dia 7 d’abril, a
dos quarts de set del vespre, a l’IEC, i serà a
càrrec d’Agustí Lledós, catedràtic de
Química Física de la Universitat Autònoma de
Barcelona. El 14 d’abril, l’investigador del Centre de
Recerca Matemàtica Tim Myers pronunciarà la
ponència «Does the football really matter?».
|
|
Ple de la Secció de Filosofia i Ciències Socials a Andorra
El Ple de la Secció de Filosofia i Ciències Socials
de l’IEC es reunirà els dies 7 i 8 d’abril a Andorra
amb personalitats dels àmbits de la cultura, l'economia, la
lingüística i el social amb l'objectiu de conèixer,
de primera mà, la realitat i els reptes de la societat
andorrana. Durant la trobada, a la qual assistirà el president
de l'Institut, Salvador Giner, els membres del ple es reuniran, el
dijous 7 d'abril al Palau Episcopal, amb el copríncep d'Andorra, Monsenyor Joan Enric Vives.
Nou llibre d’Albert Balcells
El proper 14 d’abril, a les set del vespre, el membre de l’IEC Albert Balcells presentarà a l’Institut el seu nou llibre: Els Estudis Universitaris Catalans (1903-1985). Per una universitat catalana,
publicat dins la col·lecció «Monografies de la
Secció Històrico-Arqueològica». La
presentació serà a càrrec de Jordi Carbonell, Josep Massot, Teresa Cabré i Monné, i de l’autor.
|
|