«Tot
el que es faci perquè els exdictadors argentins i els
seus còmplices no dormin tranquils em sembla bé»
El jurista Ernesto Garzón Valdés,
nascut a Córdoba (Argentina) el 1927, ha participat en la
tercera sessió de treball del projecte sobre la dignitat
humana que coordina l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), per encàrrec
de la Unió Acadèmica Internacional (UAI). Doctor
en Dret i professor de filosofia del dret i teoria política
en les universitats de Buenos Aires, Córdoba i Magúncia, és,
actualment, professor visitant de la Universitat Pompeu Fabra de
Barcelona i una autoritat reconeguda internacionalment.
Garzón Valdés va ser un dels milers
d'exiliats que van haver de fugir de la dictadura militar argentina
(1976-1983). El seu destí fou Alemanya, on, més endavant,
seria ambaixador del seu país a Bonn. Doctor honoris
causa de les universitats de València, Helsinki, Santa
Fe i Córdoba (Argentina) i Valparaíso (Xile) i professor honoris
causa de la Universitat de la Rioja (Argentina), és
membre de les acadèmies de dret de Buenos Aires i Córdoba
i, de la Acadèmia de Ciències de Finlàndia.
Autor, editor, assessor, fundador i traductor de nombroses obres,
el seu últim llibre es l'assaig Calamidades (Gedisa,
2004).
Pregunta: Per què es va
haver d'exiliar?
Resposta: El meu exili va ser
causat per motius polítics, acusat tal vegada de liberal
o d'esquerra, i va començar el març de 1974, amenaçat
per la P2, la lògia de tipus feixista i terrorista en la
qual estaven involucrats personatges com José López
Rega, el Bruixot, i l'excanceller Alberto J. Vignes. Vaig
ser expulsat del Servei Exterior i de la universitat, en l'època
del govern d'Isabel Perón. Després, el 1976, amb
el cop militar, vaig ser expulsat de la resta d'universitats on
col·laborava, raó per la qual em vaig exiliar a Alemanya.
P: Como a jurista i exiliat de
la dictadura militar argentina, què li ha semblat la decisió de
la Cort Suprema del seu país d'anul·lar els indults
que l'expresident Carlos Menem va atorgar a la cúpula de
l'última dictadura militar?
R: És obvi que els crims
de lesa humanitat no prescriuen, la història s'ha de mantenir.
Argentina mai no ha viscut una dictadura pitjor i més terrible
que la de l'època de Videla i els seus còmplices.
Tot el que es faci perquè aquesta gent, culpable de crims,
d'assassinats i violacions dels drets humans, no dormi tranquil·la,
em sembla bé, i, per tant, dono suport a totes les decisions
de no prescriptivitat. A més, això no se'ns acaba
d'acudir als argentins o a la Cort Suprema del nostre país,
sinó que està sancionat per documents de Nacions
Unides.
P: Menem ha discrepat de la Cort
Suprema i ha llençat la pregunta a l'aire sobre per què no
es retiren també els indults als terroristes que es van
beneficiar, en el seu moment, de la decisió.
R: Jo crec que tot terrorisme
ha de ser castigat. L'única diferència que existeix
entre el terrorisme d'estat i el terrorisme no institucional és
que el d'estat recorre a les mateixes entitats estatals per a violar
directament les raons de ser de la seva existència, la naturalesa
mateixa de l'estat. El crim és el mateix, només de
vegades canvien les motivacions, però s'ha de fer el mateix
judici per a ambdós terrorismes. No pot ser que el mateix
estat s'arrogui el dret a ser criminal i aquest és el problema.
Aquells que van cometre crims de lesa humanitat com a terroristes
han de ser castigats, però castigats no per les vies del
terrorisme d'estat, no per les vies de la violació de la
democràcia, no amb Guantánamo, per exemple.
P: La decisió d'anul·lar
els indults creu que pot ser el veritable punt i final als darrers
decennis convulsos d'Argentina, tenint en compte les lleis de punt
i final i d'obediència deguda, decretades per Raúl
Alfonsín, el 1987?
R: Jo crec que les anomenades
lleis de punt i final van ser, en realitat, decisions molt lamentables.
Alfonsín va perdre una excel·lent oportunitat, en
aquell moment, per a realitzar justícia a fons. Crec que
va especular amb coses que són difícils de provar,
com per exemple que si no dictava la llei de punt i final es produiria
un cop militar que destruiria la democràcia. Això és
molt difícil de provar, són poders contrafactuals
que no és poden provar mai. El que sí és cert és
que Alfonsín va perdre el suport de la gent jove, que tenia
una gran esperança en els seus propòsits de prendre's
la justícia seriosament i condemnar, no solament als quatre
o cinc capitosts, sinó també als que havien comès
els crims amb les seves mans. Crec que això va ser un error,
un error polític d'Alfonsín, que ho va pagar molt
car i que, en gran part, va ser una de les causes de destrucció d'ideologies
liberals.
P: El concepte de dignitat humana
i la seva tipificació, com es contempla des de les no consolidades
democràcies llatinoamericanes i des dels països que
viuen situacions singulars com la Veneçuela de Chaves o
la Cuba de Castro?
R: El concepte de dignitat humana és
universal. No perquè sigui veneçolà o argentí interpretaré la
dignitat humana d'una manera diferent a com la pugui entendre
un alemany o un suís. Es tracta d'un concepte complex,
amb un contingut molt precís i la interpretació del
qual no depèn de latituds. En qüestió dels
conceptes morals no hi pot haver variació de latituds, és
a dir, el crim és crim, el respecte a la dignitat humana és
un deure moral bàsic, els drets humans s'han de prendre
seriosament a Argentina, a Veneçuela, a Alaska i a Tokio.
No hi ha lloc per a la relativització.
Entrevista a Ernesto Garzón Valdés (en
format wav):
Tornar
a la notícia
|