Darreres novetats del projecte de millora
de la tenora
Per Joaquim
Agulló, catedràtic d’Enginyeria Mecànica
de la UPC i membre de l'IEC
El segon prototip de la tenora va
ser presentat en el Concert de Sant Jordi a l'IEC. D'ençà d'aleshores
se n'ha estudiat d'una manera aprofundida el funcionament i les
característiques acústiques per a millorar-lo. Cal
remarcar que aquest segon prototip era, de fet, el primer previst
com a tenora, ja que la funció del primer prototip era únicament
validar el model matemàtic que s'havia posat a punt per
al disseny de la tenora.
El segon prototip corresponia al disseny òptim
que es podia aconseguir condicionant el perfil de la columna d'aire
de la tenora de manera que fos de conicitat única tot al
llarg del cos de fusta i amb un pavelló que l'aproximés
matemàticament a algunes de les característiques
del de les tenores tradicionals. La posició i la mida dels
forats s'havien calculat optimitzant la primera freqüència
de ressonància de la columna d'aire per a totes les digitacions
de les notes del primer registre, i la segona per a les digitacions
de les notes del segon registre. D'aquestes freqüències
en depenen l'afinació i, en bona part, l'espontaneïtat
del so de l'instrument. Hi ha, però, altres característiques
acústiques que depenen de manera més o menys acusada
de les ressonàncies més elevades.
Les proves de so real van posar de
manifest que l'afinació i l'espontaneïtat eren correctes
per a totes les notes, però en tocar les tres notes més
baixes amb volum de so creixent, feien un so ronc. Les mesures
i els assaigs portats a terme en el Laboratori d'Acústica
de La Salle van permetre relacionar aquest comportament amb el
fet que per a aquestes notes la freqüència de la tercera
ressonància de la columna d'aire discrepava sensiblement
del valor triple del de la primera. Aconseguir que aquesta relació fos
més propera demanava modificar el perfil de la columna d'aire
i, molt particularment, el del pavelló. El disseny d'aquest
perfil es va abordar emprant un algorisme genètic d'optimització,
la qual cosa ha estat una novetat en la millora d'un instrument
musical. S'ha previst construir aquest setembre el mandrí per
a repulsar el nou pavelló d'acord amb el perfil òptim
obtingut i posar-lo a prova en el tercer prototip. Si el funcionament
s'ajusta a les previsions, aquest pavelló seria emprat també en
el quart prototip, que és el darrer previst en el projecte
i que acabaria d'ajustar la posició i la mida dels forats
en el nou perfil de la columna d'aire.
L'anàlisi acústica del
segon prototip, així com l'aplicació d'un algorisme
genètic per a optimitzar el perfil interior de l'instrument,
han estat objecte de la ponència que l'equip de recerca
implicat en el projecte de millora de la tenora va presentar en
el congrés internacional d'acústica musical ISMA
2007, que se va celebrar a la seu de l'IEC del 9 al 12 de setembre
passats.
Tornar
a la notícia
|