Salvador Giner. President
de l'IEC
Extret de la conferència que
va pronunciar Salvador Giner a Tribuna Barcelona el passat 18
de juny de 2007
L'Institut d'Estudis Catalans fa cent anys amb ànim emprenedor, ambiciós,
universalista i científic. El mateix de la generació que el fundà.
L'Institut ha servit Catalunya, la seva cultura i la seva ciència amb
eficàcia i patriotisme. Ha estat una via mitjançant la qual els
catalans hem contribuït a la cultura racional, científica i acadèmica
del món. Em plau assegurar-vos que ho continuarà fent amb el mateix
capteniment, amb la mateixa determinació i amb la mateixa convicció.
Antoni Riera. Vicepresident
de l'IEC
D'entrada, considero que els canvis que s'hauran de produir
en les tasques de l'IEC en l'esdevenidor immediat són
més de mitjans que no pas de fins. La primera de les tasques
de l'Institut continuarà sent defensar la unitat de la
llengua catalana davant tota mena de teories secessionistes,
vinguin d'on vinguin, i potenciar-ne la presència a la
Xarxa, entre les llengües científiques. En una època
de globalització, de predomini de l'anglès, haurà de
produir ciència de qualitat en català i difondre'n
els resultats en anglès.
Vetllar pel patrimoni documental, arqueològic, biològic,
paisatgístic, tot preservant els elements i vestigis,
difonent-ne el valor, amb estudis de qualitat i desautoritzant
no sols la destrucció, sinó també la banalització dels
nostres monuments i indrets, sota l'excusa de la creació de
llocs de treball.
Analitzar amb cura la recerca que ja fan les universitats, per
a detectar les escletxes i els fronts temàtics estratègics
per al desenvolupament sostenible dels Països Catalans no
coberts pels departaments i equips investigadors, per a assumir-ne
el rebliment científic.
Obrir portes a la societat civil, refermant la col·laboració no
sols amb les institucions acadèmiques i científiques,
sinó amb totes les entitats amb què es pugui compartir
ideari i objectius.
Atenuar la dependència econòmica dels poders públics,
establir aliances financeres amb la societat civil.
Crear una fundació en la qual es pugui descarregar algunes
tasques que avui llastren l'Institut a l'hora d'atendre els compromisos
principals que té.
Tot això s'haurà de fer amb els instruments potents
que proporcionen les noves eines de producció i circulació del
coneixement. Hom ha d'apostar decididament per reciclar el personal
en les tècniques noves, implantar l'edició digital,
construir portals de coneixement, digitalitzar documents i prescindir
de rutines i sistemes de treball obsolets.
Maria Teresa Ferrer Mallol. Presidenta
de la Secció Històrico-Arqueològica de
l'IEC
Les funcions més importants de l'IEC es poden agrupar
en dos blocs: d'una banda, les acadèmiques (acadèmia
de la llengua catalana, acadèmia de la història
catalana i de les altres àrees d'estudi de l'Institut)
i, de l'altra, les de centre impulsor de la recerca bàsica.
En el camp d'estudis propis de la Secció Històrico-Arqueològica,
l'IEC ha de propiciar la publicació de diplomataris
i corpus: documentals, epigràfics etc., de fonts cronístiques,
literàries o artístiques que proporcionin instruments
per a la recerca, sense oblidar les anàlisis aprofundides
d'aquests materials. L'organització actual de la tasca
científica en projectes de recerca ha donat bons resultats
i ha de continuar.
L'Institut ha de difondre els resultats de la recerca, tant
mitjançant les publicacions en paper com les electròniques.
Atesa la revolució que ha provocat Internet en la difusió del
coneixement, s'ha d'esforçar a posar en línia,
a la disposició de les persones interessades arreu del
món, les edicions de fonts documentals, els repertoris
de dades, catàlegs de manuscrits, fonts epigràfiques,
literàries, artístiques o arqueològiques.
També ha de continuar organitzant jornades i congressos,
que permeten el debat entre els especialistes, procurant que
siguin oberts a la participació estrangera.
L'IEC ha de continuar vetllant per la conservació del
patrimoni documental arqueològic i artístic català i
ha de fer arribar l'opinió pròpia a les autoritats
quan li sembli convenient.
Joan Martí i Castell. President
de la Secció Filològica de
l'IEC
Tenint en compte la situació de la nació, la
cultura i la llengua catalanes, les funcions principals de
l'IEC han d'ésser bàsicament les mateixes que
les que n'empenyeren la creació: vetllar per a llur
preservació amenaçada, per la normalització lingüisticocultural
i políticoadministrativa.
L'IEC, altrament, ha d'ésser indefinidament
l'acadèmia de la llengua catalana. Ha de defensar la
unitat lingüística del català en tots els
territoris on és la llengua pròpia, en el respecte
a la variació. Alhora, en la reivindicació del
reconeixement nacional, ha d'aprofundir i difondre la realitat
històrica, tot denunciant les tergiversacions i els
silencis a què ha estat expressament sotmesa.
La marginació de què és
objecte la nació catalana obliga encara avui a incentivar
la investigació en els aspectes que hi fan referència,
des de totes les àrees del coneixement i, doncs, des
de les cinc seccions que componen l'IEC i les corresponents
societats filials.
L'IEC, en tant que acadèmia d'acadèmies,
ha de projectar universalment la recerca, mitjançant
la publicació i la difusió internacional dels
treballs dels seus membres i de les diverses societats. Per
a aquest fi, ha d'ésser meticulós en la qualitat
de la producció científica i alhora ha de servir-se
de les metodologies i les tecnologies més avançades
per a fer-ne partícips eficaçment i eficientment
a tots els estudiosos del món.
L'IEC ha d'actuar acadèmicament com a
assessor dels poders públics, especialment en aquelles
matèries que més incideixen en la societat catalana
i universal del segle XXI.
En suma, l'IEC ha de perseverar en la tasca per
a la qual fou constituït, tot partint, com ara fa cent anys,
dels mateixos tres principis fundacionals: 1. L'exigència
i el rigor científics. 2. La catalanitat. 3. L'obertura
a l'exterior.
David Serrat. President
de la Secció de Ciències i Tecnologia de l'IEC
L'IEC, com a acadèmia nacional adaptada als temps
moderns, fa recerca (i ha de vetllar per fer-ne més
i de més qualitat), sobretot en els camps de la catalanística
(diccionaris, estudis regionals, etc.), de difícil
encaix en les convocatòries competitives de recerca.
Cal fer programes d'observació i avaluació de
la recerca i, molt especialment, vetllar per la difusió i
promoció socials de la ciència i dels resultats
assolits pels investigadors, activitats que tenen per objectiu
la comunicació científica, i millorar la valoració social
dels investigadors i acadèmics com a elements clau
per al progrés; més que mai, cal estudiar i
difondre els aspectes científics que preocupen els
ciutadans, principalment als Països Catalans, com ara
l'aigua, el sòl, els aliments, la contaminació,
el canvi climàtic, la mobilitat en el territori, els
riscos naturals i tecnològics, i cal assessorar, com
marca l'ordenació vigent, els poders públics
des d'una visió d'un senat científic allunyat
de les pressions més partidistes de cada moment.
Ricard Guerrero. Secretari
científic de l'IEC
No és fàcil fer prediccions. Ningú no
pot dir de segur què passarà demà.
Però és un objectiu general de la bona «governança» (permeteu-me
el neologisme necessari) de l'Institut d'Estudis Catalans
actuar sempre com a alta acadèmia que és,
tant pel fet de constituir la màxima representació de
la cultura, les humanitats i les ciències catalanes,
com pel fet de tenir un abast territorial irrenunciable:
tota l'extensió de les terres de llengua catalana, «de
Fraga a Maó (i l'Alguer), i de Salses a Guardamar».
Hi ha objectius més concrets, que s'han d'anar
modulant amb el temps, en funció dels canvis de
necessitats de la societat i dels nous reptes que poden
aparèixer. L'Institut ha d'orientar, coordinar i
avaluar el conjunt del sistema de recerca catalana, ha
de ser un agent essencial per a la comunicació de
la ciència al ciutadà i, com hem dit, ha
d'estendre l'acció dinamitzadora a les terres catalanes,
superant, així, les fronteres geogràfiques
artificials. La importància d'una cultura, d'un
país, no s'ha de mesurar en funció de l'extensió que
té (en el nostre cas, petita), ni pel nombre dels
habitants (en el nostre cas, reduït), sinó per
la qualitat i permanència dels productes i per l'aportació que
fa a la cultura universal.
El segle que ara tot just s'enceta ens ofereix una oportunitat única
de superar la nostra «petitesa» amb un gran
esforç de producció cultural i de presència
en la nova galàxia digital que s'està constituint
en el món.
Joan Manuel Tresserras
i Gaju. Conseller de Cultura
i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya
L'IEC, pel seu caràcter d'Acadèmia nacional, és
un dels principals garants de la continuïtat de
la nostra tradició cultural i científica.
Al mateix temps ha de fer que el món cultural
i científic català sigui permeable als
canvis i a la irrupció de successives modernitzacions.
I observo en l'orientació de l'IEC actual, precisament,
aquesta voluntat innovadora i modernitzadora.
Per això em complau que la commemoració d'aquest
primer centenari, a més de recordar la història -no
sempre fàcil– de l'Institut, s'hagi plantejat també en
clau de futur. No cal dir que el paper de la Generalitat
i les altres institucions és contribuir a garantir
aquest futur des de la plena autonomia que ha de tenir l'IEC
per a desenvolupar les seves tasques. Aspectes que fan referència
a l'evolució de la nostra llengua nacional i a qualsevol
dels àmbits científics i culturals en els quals
l'IEC desplega els seus treballs, inclosos els diagnòstics
sobre les qüestions més importants que avui preocupen
una societat avançada i complexa com és la
catalana.
Màrius Rubiralta. Rector
de la Universitat de Barcelona
Cent anys després de la fundació de l'Institut
d'Estudis Catalans com a institució dedicada a la
investigació científica
superior i al foment de la llengua i la cultura catalanes, l'activitat que duu
a terme continua sent vital per al progrés del nostre país. Cal
recordar i aprendre del passat gloriós de l'IEC, i projectar-lo als reptes
que avui ens planteja el segle XXI. En un moment de crisi d'idees i de valors
que enriqueixin la societat, calen institucions dedicades a la reflexió,
a l'ampliació i a la divulgació del coneixement.
En un moment
d'escassa presència de la llengua catalana en la difusió de la
recerca, és estratègicament fonamental que entitats com l'IEC
apostin per defensar i promoure la llengua pròpia de Catalunya en l'àmbit
científic. En un moment en què determinades disciplines científiques
poden estar en el punt de mira d'una societat poc preocupada per l'essència
humana, cal destacar la vocació humanista de l'Institut, que és
capaç d'impregnar les diverses branques del coneixement que empara. I,
finalment, en un moment de clara obertura de les universitats catalanes cap
al teixit social, cal continuar avançant amb el compromís ferm
de simbiosi entre l'IEC i les universitats.
Esther Giménez-Salinas. Rectora
de la Universitat Ramon Llull
Al segle XXI, els processos socials que formen la globalització s'intensificaran
i provocaran una acceleració dels moviments de
replegament i desplegament de la identitat. En els propers
anys, les diverses cultures s'obriran amb el desig de
no quedar enrere en l'avenç de la modernitat i,
alhora, es defensaran per no perdre la identitat.
Fa cent anys, l'IEC va començar una tasca important
de recuperació i construcció de la cultura
i la identitat. Sabem, però, que les cultures
són com el vaixell de Teseu, el vaixell que l'heroi
va regalar a la ciutat d'Atenes i que, amb el temps,
les fustes, una darrere l'altra, van haver de ser reparades.
Els atenesos es varen preguntar si aquell vaixell era
el mateix o no que el que els va donar Teseu. Així,
al segle XXI, l'IEC ha d'afegir a la tasca retrospectiva
i fonamentadora de la cultura i identitat catalanes una
altra de més activa i actual, consistent a pensar
quin ha de ser l'encaix entre la cultura catalana i un
món cada vegada més global que no cessa
de trencar amb les seves onades (econòmiques,
migratòries, religioses...) algunes de les fustes
del nostre vaixell.
Estem segurs i confiem que l'IEC està ben preparat
per a dur a terme aquesta tasca de reflexió, diàleg
i traducció cultural, adaptant-se, plenament,
a la realitat social del segle XXI, fruit de la llarga
tradició científica d'estudi i recerca.
Francisco Tomás. Rector
de la Universitat de València
L'IEC ha estat, durant aquests 100 anys, una institució de
referència no només en l'àmbit
de la llengua catalana, sinó en tots aquells
aspectes científics i humanístics relatius
a la cultura catalana. Enel segle XXI ha de mantenir
i reforçar aquesta funció i té el
repte de connectar encara més amb la societat,
especialment més enllà dels territoris
del Principat.
En un món globalitzat, el paper d'una entitat
que, des de la modernitat i el rigor científic,
avala unallengua com la catalana és essencial
per no perdre espais que a poc a poc són ocupats
per llengües i cultures "majoritàries" i
per potenciar una presència del català i
dels catalanoparlants sens dubte important, tant lingüísticament
com des del punt de vista cultural i científic.
*Nota: Aquesta pregunta va ser enviada
als mebres del Consell Permanent
i la Secretaria Científica de l'Institut, així com als responsables
de la majoria de les universitats dels territoris de llengua catalana. Les que
aquí s'exposen
són les respostes
que s'han rebut abans de la publicació del
butlletí.
|