Joan Albert Amargós
signa el colofó d’una
vetllada musical memorable per a celebrar el centenari de l’IEC
|
El pati de l’IEC
va ser un marc perfecte per a la vetllada musical |
Fotos: Jordi Pareto
i Montse Catalan
|
«Les grans acadèmies europees han establert, des
de sempre, un diàleg fluid amb el món de la música, per a expressar
artísticament la vinculació que mantenen amb el món de l'harmonia, la raó i
el coneixement i el progrés». Així es manifestava el president
de l'IEC, Salvador Giner, en el parlament que va precedir el concert
del centenari de l'Institut, un dels actes centrals de la commemoració
dels cent anys d'existència de l'acadèmica catalana de les ciències
i les humanitats i que va
presentar una tria estètica i cronològica d'obres representatives
de la música catalana des de la
fundació de l'IEC fins ara. La vetllada també va
tenir un
colofó d'excepció, ja que s'hi va presentar la
Simfonieta concertant, l'obra encarregada per l'Institut
i creada per a l'ocasió pel compositor Joan Albert Amargós.
El concert va ser coproduït pel Ministeri
de Cultura, a través de la Sociedad
Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), i el repertori
va ser seleccionat pel mestre Amargós i pel musicòleg Romà Escalas,
director del Museu de la Música, membre de l'Institut i vicepresident
de la Societat Catalana de Musicologia,
filial de l'IEC.
|
|
|
Joan Albert Amargós
va dirigir el concert, en el qual es va presentar la Simfonieta
concertant, creada per encàrrec de l'IEC
|
En aquest sentit, Amargós va aclarir que «una
antologia de la música catalana de l'últim segle podria durar
una setmana sencera; que ningú no se senti discriminat, perquè l'elecció ha
estat difícil».
L'itinerari musical, que
va abraçar diversos estils, «des del Noucentisme fins
al Modernisme, passant per l'època d'entreguerres, amb obres
que miren cap al Carib, sense compromís», segons Escalas,
es va iniciar amb un homenatge a la força creativa
representada per l'esperit catalanista de les primeres sardanes,
contemporànies
de la fundació de l'acadèmia catalana. Peces de Juli
Garreta i Enric Morera --en paraules d'Amargós, «representants
de la vessant popular de la nostra música»--,
passant per la intimitat de les obres de cambra d'Eduard Toldrà
--«un
dels músics que ha sintetitzat més el sentiment català»--,
Frederic Mompou --«continuació allargassada
del que seria la influència dels francesos, amb un contingut
alhora postimpressionista»-- i Xavier Montsalvatge --«una
combinació equilibrada
de la modernitat i l'emoció»--, van obrir les
portes als espais de la música instrumental de més
densitat orquestral.
Referents internacionals
La dimensió internacional que va adquirir
la música
catalana a principis del segle XX va ser representada per
les Goyescas, d'Enric Granados, «referent indispensable
a nivell internacional en el vessant pianístic»,
segons Amargós. Aquesta creació, amb
els arranjaments de Pau Casals, que va ser estrenada al Metropolitan
de Nova York, per la impossibilitat d'estrenar-la a Espanya o França, és un
exemple clar de «l'expansió internacional
de la nostra música», en paraules de Romà Escalas.
En el concert, també s'hi van poder escoltar les referències
agermanadores, en les obres de Joaquim Serra i Francesc Pujol,
dedicades a València
i Mallorca, així com la Peça per quintes,
del compositor i pianista Jordi Vilaprinyó, que, juntament
amb la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona, el violoncel·lista
Manuel Martínez del Fresno, la violinista Carlota Amargós
i Marià Franco, a la tenora, van ser els intèrprets
de les deu peces de què va constar el recital.
«Amb aquestes obres volem representar la
permanència
i evolució de l'impuls creatiu i artístic que, al
llarg de tots aquests anys, posteriors a la fundació de
l'IEC, s'han mantingut amb una coherència i fidelitat que
permeten identificar aquest repertori internacional com a música
catalana, espai cultural guanyat amb l'esforç i la
inspiració de les diferents generacions que escoltarem»,
va afirmar el musicòleg Romà Escalas. «Hem
volgut encabir en el repertori des de la densitat instrumental
de la cobla fins a la música de cambra més íntima.»
|
|
|
|
Dues
instantànies del pati de l'IEC que testimonien l'èxit
del concert del centenari |
La vetllada es va cloure amb l'estrena
de l'obra exclusiva del centenari, Simfonieta concertant,
de catorze minuts de durada i que «no hem d'oblidar que és
un encàrrec per a una celebració i que, per tant,
inclou elements lúdics i festius». «La
creació consta de tres moviments entrellaçats. A la primera part, hi ha un leitmotiv, un allegro,
que recupero al final; hi ha una part central, i la tercera, que
és més emotiva, és l'homenatge a la nostra cultura en petites
dosis», va explicar el creador de la peça, Joan Albert Amargós.
La cobla, tret diferencial
En el moment de creació, l'objectiu, segons
va afirmar el compositor, va ser aconseguir que «la sonoritat
tingués a veure
amb el que és avui l'IEC. Vaig pensar en la cobla, perquè és
el material que tenim més a l'abast i, alhora, ens identifica,
afegint-hi, a més, una sèrie de colors de la música
simfònica, amb el piano, el violí o el violoncel,
que li donen una dimensió més àmplia i universal».
En la roda de premsa de presentació del
concert, que es va dur a terme el dijous 31 de maig passat, el
vicepresident de l'Institut i president de la Comissió Executiva
del centenari, Antoni Riera, va recordar que l'IEC «té
entre les nostres societats filials la Societat Catalana de
Musicologia, i alguns dels membres de la Secció Històrico-Arqueològica,
com el mateix Romà Escalas, són reconeguts experts
en musicologia». «Hem
volgut culminar el centenari amb un concert, perquè la música és
un llenguatge universal i el nostre repte és donar a conèixer
l'Institut a la societat catalana. A més, la música
sempre ha estat lligada a la ciència, i l'IEC és
l'acadèmia
de les ciències i les humanitats de casa nostra.»
Parlament de Salvador Giner:
Reportatge fotogràfic:
Recull de premsa:
|