Premi
de Medi Ambient
David Saurí i Pujol
En reconeixement del seu historial
investigador
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 2000 per l’Institut
d’Estudis Catalans i la Fundació Caixa
Sabadell, i ofert a un investigador en reconeixement
a la trajectòria d’estudi i investigació
en alguna de les disciplines de les
ciències ambientals relacionades amb la
qualitat ambiental i el patrimoni natural.
Currículum de David Saurí:
Premi
Jaume Vicens i Vives d'Història Contemporània
Antoni Sánchez Carcelén
Absolutisme i liberalisme
a Lleida (1814-1828)
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 2000 per l’Institut
d’Estudis Catalans i la Fundació Caixa Sabadell, i
ofert a un investigador en reconeixement a la trajectòria
d’estudi i investigació en alguna de les disciplines
de les ciències ambientals relacionades amb la qualitat
ambiental i el patrimoni natural.
Projecte guanyador:
A "Absolutisme
i liberalisme a Lleida (1814-1828)",
he volgut fer
una visió de
conjunt dels trets històrics més importants. Amb
la finalitat de transmetre una idea global de la major part dels
processos que es van desenvolupar a partir de l'estudi i l'anàlisi
individualitzats tant de la demografia, l'urbanisme, l'economia,
la societat, la política, les institucions, l'àmbit
militar, la religió, com de la cultura política
de Lleida.
La història del regnat de Ferran VII és mediatitzada
per la Guerra del Francès. A la paeria de l'any 1814, hi
van tornar les antigues elits locals, l'oligarquia més tradicional,
i només van deixar els càrrecs de diputat del comú i
els de síndics per als membres establerts fora de l'àmbit
nobiliari. Pel que fa a l'Església, s'ha de comentar que
va tenir dificultats a l'hora de tornar a implantar antics costums
i tradicions o privilegis.
El triomf del règim liberal a partir de la insurrecció de
Riego, l'any 1820, va significar la continuació de l'obra
legislativa de Cadis de l'any 1812 i l'execució d'un nou
model governatiu que pretenia enderrocar els vestigis del feudalisme.
Però, paral·lelament, es va iniciar una contrarevolució reialista
per destruir el liberalisme. Per lluitar contra l'atac absolutista,
la paeria va organitzar la Milícia Nacional, el cos armat
del liberalisme. De l'Església lleidatana, durant el Trienni
Liberal, s'ha d'assenyalar que, igual com havia succeït amb
la Guerra del Francès, el Govern liberal va atacar les bases
socials, econòmiques, culturals i, sobretot, polítiques.
A més a més, una gran quantitat de religiosos lleidatans
van patir la repressió del règim liberal.
Finalment, cal fer referència a la Dècada Ominosa a
Lleida. En aquesta darrera etapa històrica, cal estar atent
al segon retorn al poder de Ferran VII, a la tornada dels antics
privilegiats als seus càrrecs, a la repressió emprada
per abatre el liberalisme, a la formació dels Voluntaris Reialistes
a imatge de la Milícia Nacional (tot i que integrada majorment
pel sector agrari, deixant de banda els professionals liberals),
a l'organització des de l'ala dretana d'una insurrecció anomenada
dels malcontents o agraviats i a l'arribada del monarca a Lleida
l'any 1828.
Currículum d'Antoni Carcelén:
Premi
Josep Pijoan d'Història de les Arts
Mariona Fernández Banqué
Salvador Gurri i Coromines (1749-1819).
Un escultor entre segles
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1997 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació
sobre història de les arts (incloent-
hi la musicologia).
Premi
August Pi i Sunyer de Bioquímica o Ciències Fisiològiques
Marc Castellet Llerena
Producció d'un inhibidor del VIH-1
en plantes de tabac i arròs
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1965 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació
sobre bioquímica o ciències fisiològiques.
Premi
Josep Teixidor de Matemàtiques
Javier J. Gutiérrez Marín
Localització i conservació d'estructures
en homotopia estable
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1979 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació
sobre matemàtiques.
Currículum de Javier Gutiérrez:
Premi
Lluís Nicolau d'Olwer de Filologia
Pere Gómez Inglada
Quinze anys de periodisme: les
col·laboracions de J.V. Foix a "La Publicitat" (1922-1936)
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1965 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació sobre
filologia.
Projecte guanyador:
El 1922, amb la creació d'Acció Catalana, es fa
efectiva l'escissió de la Lliga Regionalista. Un grup d'empresaris
vinculats a la formació compra La Publicitat i
la catalanitza perquè esdevingui la seva plataforma periodística
a partir de l'1 d'octubre d'aquell mateix any. Des d'aleshores,
Foix hi tindrà una participació ben activa, gairebé sense
entrebancs, fins a la rebel·lió militar del juliol
del 1936.
Al llarg d'aquests quinze anys tan decisius per a la història
de Catalunya, en què es produeixen tants esdeveniments especialment
significatius, en el terreny polític, i també en
l'artístic i literari, la ploma periodística de Foix
sempre està amatent a comentar-los per als seus lectors
diaris, amb la voluntat central d'acostar el conjunt de la societat
catalana a la realitat europea contemporània i engrescar-la
perquè hi tingui un paper significatiu.
Malgrat les dificultats per reunir tots els articles de Foix,
perquè utilitza diversos pseudònims com a signatura
o sovint, fins i tot, els publica sense signar, la tesi presenta
un conjunt de prop de 1.200 articles, que apareixen llistats en
l'annex.
L'anàlisi diacrònica d'un període tan vast
i interessant i d'una intervenció tan àmplia no pot
pretendre arribar a conclusions aprofundides d'aspectes concrets,
que seria més propi de monografies específiques.
Així i tot, aquest plantejament té l'avantatge de
posar al seu lloc la importància de la dedicació periodística
del Foix de l'època. També permet observar fins a
quin punt Foix tenia la voluntat d'incidir intel·lectualment
en la societat catalana i, per tant, deixar clar que la guerra
i la postguerra suposen un trencament traumàtic per als
plantejaments polítics i literaris de Foix, que, per grat
o per força, haurà de passar a dedicar-se gairebé exclusivament
a la vessant més pròpiament poètica, que en
aquests anys de dedicació periodística havia deixat
en un segon pla.
L'estudi d'aquests articles també permet observar els diversos
períodes d'aquesta intervenció periodística,
molt vinculada a la creació de seccions i de pseudònims
diversos (en què destaca especialment el de Focius) que
es van adequant a les circumstàncies històriques
de cada època.
És per això que la tesi s'ha de centrar exclusivament
en els articles de La Publicitat i intenta observar la
recepció contemporània que podien tenir per concretar-ne
la incidència; ben gran malgrat l'oblit relatiu que ha comportat
la impossibilitat de continuïtat durant la postguerra per
la prohibició d'ús de la llengua catalana en mitjans
periodístics i el compromís de fidelitat absoluta
manifestat per J. V. Foix. Sense poder arribar a conclusions definitives,
aquesta anàlisi cronològica permet presentar una
visió diàfana dels plantejaments de Foix a La
Publicitat; per posar uns exemples ben interessants: les
manifestacions pacifistes i europeistes estan ben allunyades de
les influències feixistes que puntualment s'han volgut atribuir
a Foix; la defensa de la llibertat creativa de l'artista és
ben crítica amb les propostes del surrealisme d'André Breton,
amb el qual també s'ha volgut relacionar eventualment l'obra
poètica de J. V. Foix, etc.
En definitiva, els primers textos de La premsa estrangera i
de La premsa catalana, els més innovadors del
Focius de Meridians o d'Itineraris, el Ramon
N. Girald del Panorama Universal de les Lletres o els
articles més polítics de J. V. Foix, en una publicació lligada
als plantejaments polítics d'Acció Catalana com a
continuació natural dels ideals de la Solidaritat Catalana
de Prat de la Riba, ens ofereixen una font inesgotable de temes
que ens presenten un Foix compromès i participatiu, vinculat
a la voluntat de situar la societat catalana en el paper que li
correspon jugar en el context polític i cultural europeu.
Evidentment, la situació bèl·lica de la Guerra
d'Espanya i, després, de la Segona Guerra Mundial serà un
obstacle, de moment, infranquejable.
Currículum de Pere Gómez Inglada:
Premi
Josep Carner de Teoria Literària
Cesc Esteve i Mestre
La invenció dels orígens. La història
literària en la poètica del Renaixement
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1997 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació
sobre teoria literària.
Projecte guanyador:
Els relats dels orígens de la poesia i les narracions
que s'expliquen des que es va originar la poesia constitueixen
la modalitat de la història literària més
productiva i rellevant de la poètica renaixentista. Els
orígens de la poesia, tant els de l'antiga com els de la
moderna vulgar, tenen un paper cabdal en la crítica i la
historiografia literàries dels segles XV i XVI, perquè conèixer-los,
descobrir-los o imaginar-los representa la garantia que la història
procura un saber científic i determina les maneres d'interpretar
l'esdevenir i el canvi de l'art literari, però, sobretot,
perquè dominar els orígens de la poesia
fa de les històries que en donen compte o que les inventen
un discurs eficaç i poderós per a pensar, descriure,
legitimar i denigrar tradicions, teories i models literaris.
En aquest treball, examino com es dissenyen i amb quines finalitats
teòriques es fan servir els relats sobre l'origen de la
poesia que s'escriuen a Itàlia durant el cinc-cents amb
l'objectiu d'explicar com es forma un dels principals fronts discursius
de la història literària renaixentista i, alhora,
d'establir quines funcions exerceixen les històries que
integren aquest front en la configuració de les poètiques
del segle. Amb aquest treball, pretenc començar a omplir
el buit historiogràfic que ha provocat l'hegemonia, en l'àmbit
dels estudis literaris, d'una concepció massa rígida
i anacrònica de la història literària, aquella
que l'entén només en els termes i les categories
de l'historicisme dels segles XVIII i XIX i que assumeix, per això,
que abans de l'època romàntica no es pot parlar, pròpiament,
d'història literària. Ben al contrari, els relats
sobre l'origen de la poesia es revelen plenament històrics
i, alhora, extraordinàriament productius per al saber teòric,
en la mesura que se'ls examina emmarcats en els principis, mètodes
i pràctiques que regeixen el discurs de la història
durant el Renaixement, un discurs diferent en molts aspectes del
que al segle XIX o avui entenem per història i dels termes
en què en concebem el coneixement, però, no per tot
això, al capdavall, un discurs amb menys dret de ser considerat
història. D'aquesta manera, l'estudi dels relats de l'origen
vol aprofundir en el coneixement de la història de la teoria
literària del segle XVI, en examinar com els crítics
utilitzen la història per a indagar la naturalesa i la perfecció de
la poesia i, alhora, pretén contribuir a reescriure la història
de la historiografia literària, en descobrir i explorar
els gèneres de la crítica cinccentista com una seu
–fins ara desatesa– de la recerca històrica
de la poesia.
Currículum de Cesc Esteve:
Premi
Fundació Mercè Rodoreda
Sílvia Mas i Sañé
Les novel·les de l'exili d'Avel·li
Artís-Gener
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1992 per la Fundació
Mercè Rodoreda i ofert al millor treball
d’investigació en qualsevol llengua de cultura
sobre la novel·la i el conte del segle XX
i en especial sobre l’obra de Mercè Rodoreda.
Projecte guanyador:
«Les
novel·les d'exili d'Avel·lí Artís-Gener» és
una primera aproximació crítica a una part de la
narrativa d'Artís-Gener amb la voluntat, d'una banda, de
descobrir i reivindicar la figura d'un escriptor innovador i experimental
encara massa oblidat per la crítica i, de l'altra, de contribuir
als estudis sobre la literatura catalana de l'exili. Les tres obres
objecte d'estudi, escrites a Mèxic, són analitzades
des de diferents perspectives de la teoria literària atenent-ne
la diversitat i complexitat. 556 Brigada Mixta (1945),
un relat de guerra que es troba entre la novel·la, la crònica
i l'autobiografia, és estudiat des de la perspectiva de
la teoria dels gèneres, la qual cosa permet contribuir a
un dels debats més fructífers de la teoria literària
actual: l'esborrament de fronteres entre gèneres i la qüestió de
la ficcionalitat. La segona novel·la, Les dues funcions
del circ (1966), reflecteix la condició de l'exili
a través del tema i l'estructura. El marc teòric
dels estudis postcolonials i la narratologia permeten aprofundir
en els conceptes d' alteritat i liminalitat,
subjacents en aquesta obra, i demostrar la innovació d'aquesta
proposta en el context literari català. I, finalment, a
la darrera novel·la analitzada, Paraules d'Opòton
el Vell (1968), i també des d'aquesta perspectiva
teòrica, l'atenció es focalitza en l'estructura descentrada
de la novel·la, la intertextualitat i subversió d'uns
determinats models textuals i la reflexió sobre el llenguatge
i el procés d'escriptura.
Currículum de Sílvia Mas:
Premi
Ferran Sunyer i Balaguer de Matemàtiques
Rosa M. Miró-Roig
Lectures on determinantal ideals
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1992 per la Fundació
Ferran Sunyer i Balaguer i ofert a una
monografia escrita en anglès que exposi els
resultats més destacats d’una àrea de les
matemàtiques en la qual s’hagin produït
avenços recentment.
Premi
Jaume Sarri d'Història del Solsonès
Esther Miralles i Henares
i Josep Porredon i Feliu
L'ànima de la muntanya. Història
dels masos de Montpol i Terrassola
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1976 i ofert a la
millor tesi doctoral o al millor treball d’investigació
sobre història del Solsonès.
Projecte guanyador:
Montpol i Terrassola són
dos dels set pobles que formen el municipi de Lladurs. El poblament
d'aquest territori és
completament dispers, els masos estan disseminats de cap a cap
dels 128 km2 extensos que té aquest municipi, el segon
més gran de la comarca del Solsonès. Els veritables
protagonistes del paisatge i de la història d'aquest territori
són aquests masos, els quals, durant segles, han mantingut
generacions i generacions de la mateixa família; encara
avui, els pagesos es refereixen als veïns pel nom de la
casa i, en canvi, tenen dificultats de relacionar-los pel cognom.
En aquest treball ens aproximem a la història d'aquests
dos pobles per mitjà de la recerca exhaustiva de documentació de
cada un d'aquests masos, perquè cada un és una història
en si mateixa i, alhora, tots plegats configuren una imatge que
reflecteix els processos històrics que han afectat el nostre
rerepaís en els més de mil anys d'història
documentada que té: els processos de repoblació que
van dur a terme els comtes catalans; les delicades relacions entre
la noblesa feudal i l'església; el paper creixent de la
canònica de Santa Maria de Solsona, fins a esdevenir catedral;
els masos abandonats i enrunats per les crisis del segle XIV;
les correries de bandolers del segle XVII; les relacions de fidelitat
i vassallatge que han perdurat fins al segle XIX; la institució de
l'hereu, que ha permès conservar íntegre el patrimoni
fins als nostres dies; l'auge de la burgesia mercantil i el progressiu
ennobliment; la construcció de l'estat liberal, amb els
canvis en l'ordenació del territori i el procés de
formació dels municipis, ja en el segle XIX ... Tots els
avatars que han modelat la nostra història col·lectiva
s'han inscrit en aquests masos, els han carregat de sentit i els
han transfigurat en testimonis clau del nostre passat. Només
hem d'aprendre a escoltar què diuen les pedres, les formes,
els bancals, els boscos, els masovers, els amos.
Aquest treball és la segona part d'una recerca començada
pels dos autors ara fa ja més de tres anys. La primera part, De
pedra i de terra I. Montpol i Terrassola, dels orígens
al municipi de Lladurs , reconstruïa la història
de Montpol i Terrassola de manera cronològica. La segona
part de la recerca és aquest treball monogràfic sobre
els masos, masies, cases, casetes, barraques, quartaires, baumes
i tota aquella edificació que ha acollit vida i, per tant,
que ha implicat intervenció en l'entorn, humanització del
paisatge. El nostre període d'estudi ha abastat des de la
primera documentació escrita fins a mitjan segle XIX, moment
en què es va constituir el municipi de Lladurs.
Currículum
d'Esther Miralles:
Premi
Catalunya d'Urbanisme
Joaquim Sabaté Bel
Pla Director Urbanístic
del Pla del Bages per l’especial atenció al territori,
pel repte assumit per la novetat i
la importància
estratègica de desenvolupar plans
territorials a Catalunya, pel rigor analític
del treball i per la incorporació d’aspectes
innovadors.
Descripció del premi:
Premi instituït l’any 1998 i ofert al millor
planejament territorial o urbanístic aprovat
en els dos darrers anys en l’àmbit del territori
de Catalunya.
Premi
Josep M. Sala-Trepat
Mario Cáceres i
Aguilar
Per la seva trajectòria científica
Projecte guanyador:
La regulació de l'expressió gènica
té un paper molt important en multitud de processos biològics
que van del desenvolupament al funcionament de les cèl·lules.
Concretament, fa temps que s'ha proposat que la variació en
els nivells d'expressió gènica és responsable
de diferències fenotípiques entre individus d'una mateixa
espècie i entre espècies properes.
Durant els darrers
onze anys, la meva carrera científica s'ha centrat, progressivament,
a estudiar la base genètica d'aquestes diferències
fenotípiques i la caracterització de canvis reguladors
en l'expressió gènica des d'una perspectiva genòmica
i evolutiva. La meva feina en el camp de la regulació de l'expressió dels
gens es pot dividir en quatre parts: (1) estudis de doctorat sobre
l'origen de les reorganitzacions genòmiques en mosques del
gènere Drosophila i els efectes que té sobre
l'expressió dels gens pròxims; (2) recerca postdoctoral
sobre els patrons d'expressió gènica en el cervell
d'humans i d'altres primats; (3) projectes actuals i futurs per a
identificar els determinants genòmics dels nivells d'expressió gènica
en el cervell humà, i (4) diverses col·laboracions
amb altres investigadors relacionades amb la regulació de
l'expressió gènica.
Els resultats d'aquestes investigacions
han comportat la publicació de més de quinze articles
en revistes de primer nivell en aquest camp. Entre aquests treballs
destaca la identificació de centenars de gens amb canvis d'expressió en
el cervell humà respecte a ximpanzés i altres espècies
de primats, alguns dels quals podrien estar implicats en l'aparició dels
comportaments i capacitats intel·lectuals que caracteritzen
l'espècie humana. En conjunt, aquesta feina ens ha proporcionat
una primera visió del grau de variació en expressió gènica
existent a la natura, els mecanismes implicats en la seva regulació,
i les conseqüències funcionals dels canvis en expressió gènica.
A més a més, obre la possibilitat de caracteritzar
la regulació de l'expressió gènica a escala
global amb un nivell de detall sense precedents.
Comunicat del Centre de Regulació
Genòmica: