Albert Balcells (Barcelona,
1940) és catedràtic d'Història Contemporània
de la Universitat Autònoma de Barcelona. Entre molts altres
llibres, ha publicat El problema agrari a
Catalunya. La qüestió rabassaire,
1880-1936; Crisis económica y agitación
social en Catalunya, 1930-1936; Història dels Països
Catalans;
Les eleccions generals a Catalunya, 1901-1923; Catalan
Nationalism. Past and present; La Mancomunitat
de Catalunya i l'autonomia; Obra
completa d'Enric Prat de la Riba; Miquel
Coll i Alentorn. Historiografia i democràcia (1904-1990);
etc. També és autor de la Història de
l’Institut
d’Estudis
Catalans, 1907-1942, escrit amb Enric Pujol, i de la Història
de l'Institut d'Estudis Catalans, Del 1942 als temps recents,
coredactat amb Pujol i Santiago Izquierdo. Ha estat vicedegà del
Col·legi
Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències
de Catalunya i president de la
Secció Històrico-Arqueològica (1998-2006).
Suposo que encabir en cinc-centes pàgines
la història de quasi
cinquanta anys de l'IEC és una tasca complicada. Com ha estat el procés
d'elaboració del llibre entre els tres autors?
Ha estat un procés relativament fàcil
en el cas del segon volum, perquè Enric Pujol ja havia escrit
amb mi el primer, i Santiago Izquierdo, autor de diverses monografies
d'història, es va posar al corrent molt
aviat.
Com s'han establert les prioritats pel que fa a la
importància dels temes
que s'hi tracten?
Un cop estructurats els períodes històrics tenint en compte els
esdeveniments que significaven una nova etapa, els diferents apartats segueixen
els diversos grans temes: relacions amb les autoritats polítiques, finançament,
relacions exteriors, evolució del conjunt i de cada una de les seccions
de l'IEC amb les publicacions i les societats filials. L'historiador selecciona
els fets transcendentals de cada moment, d'acord amb el fil conductor que té fins
al present, però també en relació amb les opcions descartades
o frustrades però que també eren possibles.
Quins han estat, des del seu punt de vista, els moments
més decisius
en el període tractat en aquest segon volum?
La refundació, el 1942, a la clandestinitat; el mecenatge
insuficient però decisiu de l'Agrupació Cultural
Minerva; la recuperació de les publicacions i els premis,
el 1947; la protecció d'Òmnium Cultural des del 1962;
la reforma dels Estatuts i la nova Secció de Filosofia i
Ciències Socials, el 1968; el decret de reconeixement oficial
al BOE, el novembre del 1976, juntament amb la recuperació de
la Casa de Convalescència, el juliol del 1977; l'ampliació amb
la figura dels membres agregats, a partir del 1978; la reforma
dels Estatuts i l'increment de la subvenció de la Generalitat,
del 1988-1989; la publicació del DIEC, el 1995, i la rehabilitació i
ampliació dels locals a finals de segle. Deixo de banda
les publicacions que han estat una fita en la contribució de
l'IEC a la cultura catalana, perquè aquí no tinc
espai i no vull tenir oblits que resultarien injustos.
Quina ha estat la base documental per a elaborar aquesta obra? S'ha entrevistat
els protagonistes d'alguns dels fets que es comenten o s'hi ha mantingut converses?
L'Arxiu de l'IEC és riquíssim,
malgrat que resten parts que encara no s'han catalogat. Els llibres
d'actes dels plenaris, de les seccions i del Consell Permanent
--a partir dels anys vuitanta en el darrer cas-- subministren molta
informació, així com la correspondència de la Secretaria
General. També s'ha trobat documentació a l'Arxiu de la Diputació de
Barcelona i al de Tarradellas a Poblet. Per desgràcia, no hem arribat
a temps per a poder entrevistar alguns dels protagonistes, però sí que
hem pogut llegir entrevistes que havien concedit i informes i discursos en què afloren
opinions no sempre protocol·làries i, a vegades, reveladores.
Quina aproximació s'ha dut a terme sobre els fets? Ha estat de caire «notarial»,
o amb més elements interpretatius?
No hi ha història sense interpretació. Si es tractés de
fer la crònica oficial, ja tenim les memòries del secretari general
i les memòries editades per l'IEC des de finals dels anys vuitanta. En
la mesura que hi ha interpretació, pot ser discutible, encara que sempre
ha de ser raonada, coherent i contextualitzada. L'IEC és un microcosmos
per mitjà del qual es pot examinar la trajectòria de la cultura
erudita catalana, i aquest segon volum dur a terme aquesta tasca al llarg de
més de mig segle.
Quins fets o personatges i quines situacions l'han sorprès més
després d'haver-se documentat per a fer el llibre?
Resulten altament atractives les figures de Ramon Aramon i Joan Coromines, amb
punts de vista coincidents i alhora antagònics. De sorpreses pròpiament
dites no n'hem tingut. Altres figures molt interessants, entre els desapareguts,
són Jordi Rubió, Alsina i Bofill i Enric Casassas. Els seus encerts
i limitacions com a dirigents són analitzats, però sense exagerar
la importància dels dirigents concrets. La història d'una institució com
aquesta és una història coral. Sorprèn que per a la Diputació de
Barcelona la relació amb l'Institut fos sempre una qüestió pendent
i mai resolta sota el franquisme. També xoquen les dificultats per a
trobar el lloc adequat a partir de la transició democràtica.
Com definiria vostè el camí que
ha hagut de recórrer l'IEC en l'etapa que abasta el segon
volum?
De la marginació pel franquisme a la normalització en una Catalunya
autònoma i democràtica, o, també, de la cultura resistencial
a la plena responsabilitat social dins la xarxa actual de la recerca.
Creu que l'IEC ja ha assolit la normalitat
total que es començava a entreveure en els anys 1962-1977?
La normalitat total, no, però s'hi va acostant. Encara que no pot ser
una excusa per a eludir la pròpia responsabilitat, cal recordar que la
cultura catalana tampoc no es trobà en una situació de normalitat,
per més que molts vulguin creure que sí.
S'ha plantejat la possibilitat de fer un tercer volum, o això ja es feina
que s'ha de deixar per a més endavant?
Caldrà un tercer volum. El període posterior
al 1989 és tractat en la cloenda de manera massa sintètica,
i amb més opinió que informació. Caldrà esperar
tenir una mica més de perspectiva històrica per
a distingir allò que té transcendència d'allò que
només és anecdòtic. Serà una grossa
feina, perquè la documentació es decuplica, i la
complexitat de la institució, que s'amplia constantment,
no la facilitarà. Encara no ha arribat el moment de posar-s'hi.
Ja arribarà.
|