|
|
|
|
August
Bover (Barcelona, 1949) i Vinyet Panyella (Sitges,
1954) són els coordinadors
del col·loqui internacional «Santiago
Rusiñol, del Modernisme al Noucentisme» que
organitza la Societat Catalana de Llengua i Literatura
(SCLL), filial de l'IEC, els propers 12, 13 i 14 d'abril
a la seu de l'Institut i a Sitges. La iniciativa
s'emmarca en el Centenari
de l'IEC i de l' Any
Rusiñol, en el 75è aniversari
de la mort de l'escriptor i artista. August
Bover és el president de la SCLL i curador
de les antologies de Josep Sebastià Pons
i Pere Serafí i
de les Novel·les
amoroses i morals. L'escriptora i membre
de la SCLL i del Comitè Artístic
Literari de l'Any Rusiñol, Vinyet
Panyella, és la guanyadora, entre d'altres,
del Premi Gaziel 2001 per la biografia Santiago
Rusiñol,
el caminant de la terra, i del Premi Internacional
de Poesia Màrius
Sampere 2006 per Les pomes de Cézanne entre
una llarga obra poètica i d'assaig. Dues
veus autoritzades per parlar sobre l'autor de L'Auca
del senyor Esteve, que precisament enguany compleix cent anys de la seva aparició.
Com sorgeix la idea d'organitzar el col·loqui
sobre la figura de Santiago Rusiñol?
Vinyet Panyella.- Arran de la celebració de l'Any Rusiñol ens va semblar important
ajudar a conèixer i a difondre la personalitat de l'artista a partir
dels estudis que professors, escriptors i experts han anat portant a terme en
els darrers anys i en diversos països. En els darrers vint-i-cinc anys,
s'han produït estudis i aportacions que han rescatat la personalitat artística
i cultural de Rusiñol en diferents àmbits, i ara
mateix s'obren també nous camins de recerca. Ens vam proposar donar cabuda
a tota aquesta realitat des de la Societat Catalana de Llengua i Literatura,
filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que presideix August Bover. A principi
de l'estiu del 2006, va quedar perfilada la convocatòria d'un col·loqui
internacional i obert, amb tot el suport de l'IEC, que hi ha donat cabuda dins
de la commemoració del Centenari, així com de l'Any Rusiñol.
August Bover.- Sorgeix d'una conversa amb Vinyet Panyella, membre de la Societat Catalana de
Llengua i Literatura. Vam fer la proposta a la Junta de l'associació,
que la va acceptar i, a més, va considerar que era adient incloure el
simposi dins dels actes commemoratius del Centenari de l'IEC.
A quin púlbic s'adreça
el col·loqui?
V.P.- Pel que fa a la presentació de comunicacions, als estudiosos en general:
professors, estudiants, escriptors, dramaturgs, artistes, cineastes i especialistes
rusiñolians i de l'època, en el sentit més ampli del terme.
Pel que fa al públic que hi vulgui assistir, a tothom que estigui interessat
en la personalitat i l'obra de Rusiñol. La inscripció comporta
l'obtenció d'un certificat d'assistència.
A.B.- El col·loqui és obert a tothom, als estudiosos, als universitaris,
però també al públic curiós interessat a saber més
d'una personalitat tan significativa de la nostra cultura.
Com s'ha articulat?
V.P.- A grans trets, al voltant
de ponències encomanades
a experts i comunicacions presentades, així com taules rodones amb el
títol genèric de «L'artista total vist pels artistes»,
lectures, actuacions... i la inexcusable visita guiada al Cau Ferrat.
A.B.- El simposi s'ha articulat en vuit sessions, comptant-hi la inaugural, amb ponències
dels principals especialistes en Rusiñol dels Països Catalans i
de fora, que seran acompanyades de comunicacions, taules rodones, actuacions
i lectures literàries.
Quina és la importància
de Rusiñol dins de la cultura catalana
del darrer segle?
V.P.- Rusiñol representa
la modernitat, d'una banda, i tota la realització de
la vocació artística i creativa, de l'altra. Va ser reconegut
com a líder del Modernisme català i hispànic a final del
segle XIX i principi del XX, i, tot i l'animadversió que Xènius
sentia vers ell, personalitats com Pompeu Fabra i, des del 1918, Josep Carner,
Josep Maria de Sagarra o Josep Pla el van reconèixer com una gran personalitat
de la cultura catalana.
A.B.- Rusiñol és un artista polifacètic, capdavanter del moviment
modernista, però que el transcendeix i no únicament al llarg del
temps.
És una figura suficientment estudiada
i respectada?
V.P.- El cas de Rusiñol és paradigmàtic pel que fa a la recepció de
la seva obra. La seva mort, el 1931, significava la liquidació de tota
una època artística de Barcelona i de Catalunya. La crisi de la
Guerra Civil i la repressió cultural a la Catalunya de la postguerra
van condicionar i malmetre la recepció de Rusiñol (i de tants
altres!) a partir dels anys quaranta, de manera que en va quedar el més
feble i xaró, com és un anecdotari estrafet i estrafolari que
rebaixa fins a la simplificació més elemental la vida i l'obra
de l'artista.
A.B.- És una figura molt
estimada popularment –cosa no gaire freqüent
en la nostra literatura–, segurament més estudiada com a pintor
que com a escriptor –justament el col·loqui vol aprofundir més
en aquest vessant de la seva creació–, i cada vegada més
estudiada, a mesura que se'l va estudiant i coneixent millor.
R
S'ha elegit Sitges con a lloc per cloure el col·loqui. Quina és
la importància de la vila en la trajectòria de Rusiñol?
V.P.- Des del punt de vista del
mite, la importància és total: Rusiñol
converteix Sitges en la capital del Modernisme, que, en aquells moments (darrera
dècada del segle XIX), és equivalent de modernitat. I, dins de
l'obra de l'artista, Sitges és un microcosmos que integra paisatge, escenari
i la societat local. Però això només dura deu anys. En
els trenta anys restants, hi té una relació amb molts alts i baixos
(Utrillo, Deering i Maricel van representar un punt d'inflexió important),
fins que, el 1929, decideix llegar el Cau Ferrat i el seu contingut al municipi.
Sobre l'ús i la consideració dels sitgetans de la primera gran
peça del seu patrimoni cultural, n'hauríem de parlar molt, així com
de la mateixa consideració que hem tingut envers l'artista. Ara, amb
tot, Rusiñol i Sitges, com ja va establir l'escriptor i primer estudiós
del Modernisme a Sitges, Ramon Planes, continuen sent un binomi indestriable.
A.B.- Sitges i Rusiñol són indestriables. Aquí construeix el
seu Cau Ferrat, aquí celebra les Festes Modernistes... Rusiñol fa
entrar Sitges en el mapa de la cultura catalana.
L'Any
Rusiñol programa més d'un centenar d'activitats
per commemorar
el 75è aniversari de la seva mort
|