El 2005 va veure la continuació dels debats
destacats dels dos anys anteriors, com ara el ferrocarril d'alta
velocitat, el Quart Cinturó, el túnel de Bracons, els
aeroports de Barcelona i de Lleida, l'habitatge, el Pla Hidrològic,
el tramvia o les transformacions urbanes del Fòrum-Diagonal
Mar i del 22@ al Poblenou de Barcelona. Igualment, hi ha continuïtat
en alguns assumptes apareguts el 2004, com la contaminació del
riu Ebre a Flix, la Llei de millora de barris, el Pla Director Urbanístic
del Sistema Costaner, o el Pla Nacional d'Assignació
d'Emissions.
El 2005 ha dut al centre del debat referències
que havien romàs en un segon terme, com la línia de
molt alta tensió Sentmenat-Bescanó-Baixàs o
la urbanització de Fluvianàutic, les casernes de Sant
Andreu, els incendis forestals, etc. Recull també temes apareguts
el 2005, que signifiquen gairebé el 50 % de les entrades de l'Anuari, com
l'autovia A-7 a les Terres de
l'Ebre, el ferrocarril
orbital Vilanova-Mataró, la sequera, la contaminació per
nitrats d'origen agrari a la Bisbal
d'Empordà, la Llei del
dret a l'habitatge, la millora urbana al barri de la Mina, la transformació urbana
entorn de l'estació de Lleida o la Xarxa Natura 2000.
Des d'una perspectiva dels grans àmbits temàtics,
els que han tingut més pes durant el 2005 han estat el debat
sobre la necessitat i l'impacte de les infraestructures, la Xarxa
Natura 2000, la qual evidencia el debat intens entorn de la necessitat
de protecció i de desenvolupament, la millora i la renovació urbanes,
i la introducció de referències com ara l'aplicació del
Protocol de Kyoto, que han incidit amb força en el debat sobre
la internalització dels costos ambientals.
|