Josep Maria Camarasa (Barcelona, 1946)
és doctor en Biologia per la Universitat de Barcelona
i diplomat en ecologia vegetal per la Université des Sciences
et Techniques du Languedoc (Montpeller).
Camarasa és membre de diferents societats científiques catalanes
i internacionals, entre elles la Society for the History of Natural History,
la Institució Catalana
d'Història Natural, la Societat Catalana de Biologia –de la qual
ha estat secretari general (1979-81)–, la Societat Catalana d'Ordenació del
Territori –va ser soci fundador (1977)–, i la Societat Catalana
d'Història
de la Ciència i de la Tècnica, de la qual en fou fundador i
el primer president (1991-93). Actualment és assessor de la Secretaria
Científica de l'Institut d'Estudis Catalans i assessor científic
de l'exposició del Centenari de l'IEC.
Quina ha estat la seva tasca com a assessor
científic de l'exposició «L'Institut
d'Estudis Catalans, 1907-2007. Un segle de cultura i ciència als Països
Catalans»?
Encara no se'n pot parlar en passat, d'aquesta
tasca. Ni tampoc no es pot parlar en singular d'una exposició única.
En realitat, hi haurà tres
exposicions diferents, una de les quals serà itinerant. El meu paper
ha estat i és, fonamentalment, el de fer de corretja de transmissió o
d'engranatge entre una selecció de materials molt rica i un disseny creatiu
que transmetin al visitant el coneixement i la vivència de què ha
estat, què és i què vol ser l'IEC, de les persones que
n'han fet possible la creació i la supervivència en els períodes
més difícils, de les aportacions i realitzacions i dels projectes
de futur. També he ajudat els dissenyadors a trobar materials complementaris
–o, fins i tot, crear-ne alguns– i discutir les diferents opcions per
a cada un dels espais de la mostra. Penseu que la «peça» fonamental
de l'exposició principal és el mateix espai on es farà,
la seu central de l'IEC, cosa que en condiciona molt el disseny, però alhora
ajuda a anar més enllà de l'estricta successió de peces.
Creu que la mostra servirà per
a donar a conèixer l'IEC al conjunt
de la societat?
Aquest és el propòsit. Hi estem
posant tots els mitjans de què disposem
i crec que ens en sortirem, però això no ho podrem saber del cert
fins que veiem la resposta del públic.
I la itinerància és una de les millors
maneres d'apropar l'IEC a la gent...
Efectivament. A més, la versió itinerant
serà la primera
que s'engegarà, a partir de començament d'any, i circularà arreu
dels Països Catalans. Segurament, se'n farà una altra versió,
amb la retolació traduïda al castellà i a altres llengües,
que recorrerà diferents ciutats espanyoles i europees. A començament
del 2008, es portarà a Madrid una adaptació de la gran exposició de
la Casa de Convalescència.
Com s'ha articulat l'exposició?
La gran exposició de la seu de la Casa
de Convalescència ocuparà una
bona part de l'edifici. Tindrà una àrea cronològica, que
s'articularà al
voltant del pati, i uns tractaments temàtics sobre els homes, els fets,
el llegat i el futur de l'IEC a les sales del pati i de la planta
noble del claustre. S'incidirà particularment en el paper de l'IEC en
l'estudi i la salvaguarda de la llengua catalana, l'estudi i la conservació del
patrimoni historicoartístic, cultural i científic de les terres
de llengua catalana, l'estímul i el sosteniment d'estructures de suport
a la recerca, el manteniment de la cohesió de la comunitat científica
catalana i de la continuïtat en èpoques adverses i la divulgació de
l'activitat d'aquesta comunitat tant en l'àmbit cultural propi com en
l'exterior.
I la itinerant...
L'exposició itinerant combinarà els
dos enfocaments en uns mòduls
transportables. Com que no es pot traslladar l'edifici, aquests diferents mòduls
s'ambientaran amb imatges de les successives seus que ha tingut l'IEC: les sales
que ocupava al Palau de la Generalitat, en els mòduls corresponents a
la primera època; els carrers de Barcelona, en el mòdul corresponent
a la dictadura de Primo de Rivera; la Casa de Convalescència (en blanc
i negre), en el del període de la República i la Guerra; els refugis
precaris de diferents cases particulars o el Palau Dalmases, en els de l'època
franquista, i fins a arribar als anys recents, de nou, amb la Casa de Convalescència
(en color). En els mòduls hi haurà imatges representatives dels
continguts temàtics que es presenten a l'exposició principal.
Com es pot mostrar la gran varietat de
temàtiques i disciplines que conflueixen
en una «acadèmia d'acadèmies»?
No és pas fàcil. Cent anys d'història
d'una institució com
l'IEC donen per a molt. I, encara més, ateses les circumstàncies
adverses en què ha hagut de desenvolupar l'activitat al llarg de la meitat
pràcticament de la seva història. Només els llibres publicats
ja omplen uns quants metres de prestatgeria. Encara és aviat per a parlar
de tots els recursos expressius que s'empraran, però es pot avançar
que dues de les sales estaran dedicades sobretot a recursos audiovisuals, i
les altres, preferentment a objectes i documents significatius. El tractament
cronològic del pati no serà gens convencional, però és
aviat per a desvelar sorpreses. Estic convençut que el públic
en sortirà no solament més informat sobre el passat, present i
futur de l'IEC, sinó que haurà rebut una impressió sensorialment
molt positiva i haurà passat una estona molt grata.
Sobre quins materials s'ha treballat?
La tria, que ha fet Francesc Fontbona, deu haver estat complexa,
a causa de la gran quantitat de material disponible.
Efectivament, la tria ha estat molt complexa,
perquè el material a considerar és
molt divers, encara que una gran part es conserva als arxius de l'IEC mateix
o a la Biblioteca de Catalunya. La major part són documents, manuscrits
o impresos, significatius d'algun dels fets més destacats de la història
de l'IEC, i també imatges fotogràfiques. Hi ha, a més a
més, les publicacions tant de l'IEC com de les societats filials, així com
les diferents obres del fons d'art de l'IEC. Tampoc no s'ha d'oblidar que l'IEC,
en diferents moments de la història, ha estat l'iniciador de línies
de recerca, serveis i institucions de recerca que després s'han desenvolupat
independentment, motiu pel qual elements significatius per a la seva història
es troben escampats per museus o institucions com ara el Museu Nacional d'Art
de Catalunya, el Museu d'Arqueologia, el Museu de Ciències Naturals de
la Ciutadella, l'Institut Cartogràfic de Catalunya, l'Institut Botànic
de Barcelona, l'Arxiu Nacional de Catalunya i la Filmoteca Nacional de Catalunya.
|